عصمت خاتم پيامبران در نگاه برخى از مفسّران، با توجّه به آيه - صفحه 55

به دنبال آيات قرآن قرائت كرد!۱
اين دسته از مفسّران در حالى به پيامبر اكرم صلى اللَّه عليه و آله چنين نسبتى مى‏دهند كه آيات مورد بحث، هيچ دلالتى بر ادّعاى آنان ندارد.
از نظر اين دسته از مفسّران، رسول خدا صلى اللَّه عليه و آله از ترس فراموشى، در دريافت وحى عجله داشت و كلام جبرئيل را قطع مى‏كرد؛ تا اينكه خداوند او را از اين كار نهى فرمود و به رسولش وعده داد كه پس از اين، او را از فراموشى حفظ خواهد كرد. گويا از نظر آنها پيامبر اكرم صلى اللَّه عليه و آله پيش از نزول اين آيه از خطر فراموشى محفوظ نبود.
در عين حال، اين مفسّران به حقيقت امرى كه حفظ و عصمت به واسطه آن تحقّق مى‏يابد و نيز به اينكه خداوند چگونه پيامبرش را حفظ مى‏كند، هيچ اشاره‏اى نكرده‏اند. زمخشرى بدون توجّه به اين امور مى‏گويد:
خداوند به پيامبر دستور داد كه آن را تكرار كند، تا در نفس پيامبر ملكه‏اى راسخ گردد. ۲
امّا پيش از بررسى معنا و دلالت آيه، لازم است به منشأ چنين تفسيرى اشاره شود. روشن است كه اين‏گونه سخن گفتن درباره رسول خدا صلى اللَّه عليه و آله از عدم شناخت حقيقت رسالت و نبوّت ناشى مى‏شود و در حقيقت، پايين آوردن شأن رسول و نبى در حدّ اشخاص عادى است. ۳ بنابراين، براى دستيابى به تفسير صحيحى از آيه، داشتن درك درستى از حقيقت وحى و نبوّت ضرورى مى‏نمايد.

2. حقيقت وحى و نبوّت‏

روشن است كه خداى تعالى با تمام بندگان خويش به صورت مستقيم، ارتباط برقرار نكرده؛ بلكه براى اين كار، تعدادى از بهترين بندگان خويش را برگزيده و آنان را ميان خود و بندگانش واسطه قرار داده است. بر اساس آيات قرآن كريم، ارتباط خداوند با بندگان برگزيده از طريق وحى صورت مى‏گيرد. وحى يا ارتباط ميان خدا

1.براى نقد اين ديدگاه نك: علم‏الهدى، ص ۱۸۲

2.زمخشرى، ج ۴، ص ۱۹۱

3.نك: ملكى ميانجى، جزء سى‏ام، ص ۳۸۷

صفحه از 66