هفت نكته درباره نبوّت و امامت‏ - صفحه 101

نورى در هيكل و قالب بشرى باشند تا ما بتوانيم از آنها استفاده كنيم. ما حتّى امكان استفاده از جنّ و ملك نداريم، چه رسد به مقام بلند و شامخ نبوّت و امامت.
اين حكم عقل است، همان حكم عقلى كه شيخ احمد احسائى و پيروان او نفهميدند و گفتند كه امام عصر عليه السلام در «عالم هورقليا» است كه آن را فوق اقليم هفتم مى‏دانست؛ با تفصيلى كه شيخ احمد احسائى و سيد كاظم دشتى در رساله‏هاى خود گفته‏اند.
همان‏طور كه رسول خدا و يازده امام پس از حضرتش، با تمام مقامات و فضائل آسمانى، در روى زمين زندگى كردند، امروز نيز امام عصر، حضرت مهدى عليه السلام در روى زمين است و از بركت وجودش همه انسانها بهره مى‏گيرند.

7. عبوديّت كامل و عبد كامل‏

يكى از اصول مسلّم عقل اين است كه خداوند، بشر را براى بندگى و عبوديّت آفريده است؛ عبوديّتى كه نتيجه آن، ترقّى و كمال بشر مى‏شود و خداوند سبحانه، از آن بى‏نياز است.

گر جمله كائنات كافر گردندبر دامن كبرياش ننشيند گرد
مثالى بزنيم: آفتاب در مقام شامخ خودش درخشندگى و تلؤلؤ دارد؛ چه ما از آن استفاده كنيم و چه خود را از آن محروم بداريم؛ چه او را مدح و ثنا گوييم يا بدگويى از آن كنيم. آفتاب كار خودش را مى‏كند و نيازى به استفاده ما ندارد. اين ماييم كه بايد از آن استفاده كنيم، و گرنه چرخه زندگى‏مان متوقّف مى‏شود.
گردن نهادن به عبوديّت خداوند متعال، به معناى گردن نهادن به حكم عقل است؛ همان‏گونه كه انسان در زندگى اجتماعى، خود را ملزم به مقرّرات اجتماعى مى‏داند واين التزام را نشانه ذلّت نمى‏داند. هيچ عاقلى نيست كه انسانِ تابع مقرّرات جامعه را ذليل و زبون بشمارد؛ بلكه چنين فردى را عزيز و محترم مى‏دانند كه خود، به اختيار خود، از بعضى اراده‏هاى فردى چشم پوشيده تا نظم زندگى اجتماعى به

صفحه از 108