اين سخنان بدان معنى نيست كه ما زندگى را تعطيل كنيم. رفتن در پىِ رزق و روزى وظيفه است؛ ولى با اين رويكرد باشد كه:
(لكي لا تأسوا على مافاتكم و لاتفرحوا بما آتاكم).۱
مناجات خمس عشر امام سجّاد عليه السلام را ببينيد و در برابر جلوههاى مختلف او، حالات گوناگون انسان را: تائبين، شاكين، خائفين، راجين، راغبين...الى آخر.
امام سجّاد عليه السلام در مناجات المريدين عرضه مىدارد:
لقاؤك قرّة عيني و وصلك مُنى نفسي و إليك شوقي... يا نعيمي و جنّتي و يا دنياي و آخرتي.۲
گفتيم كه هر كمالى و هريك از اسماء اللَّه، عبادتى مخصوص خود دارد؛ ولى ما آيين اين عبادتها را نمىدانيم. بايد در هر زمان، «عبد كامل» باشد تا اين آيينها را به ما بياموزد. اوست كه تجلّيّات الهيّه را مىبيند و در برابر هر اسمى، راه خشوع و بندگى مخصوص آن را نشان مىدهد. اين اصل عقلى را در قرآن بدين عبارت بيان مىفرمايد:
(و جعلناهم أئمّة يهدون بأمرنا و أوحينا إليهم فعل الخيرات و إقام الصلوة و إيتاء الزكوة و كانوا لنا عابدين).۳
اين آيه در باب حجّتهاى خدا (پيامبران و امامان) است كه خداوند آنها را به عنوان «عابد» مىستايد؛ يعنى بهراستى و بدون غلوّ و اغراق در كلام، عبد خدايند؛ لذا راه عبوديّت را مىدانند و به ما مىآموزند.
علّت تنوّع دعاهاى مأثور از پيامبر و ائمّه اطهار عليهم السلام همين است. در يك تقسيم، مىتوان آنها را چنين دستهبندى كرد:
- تعقيبات، كه پس از نمازها خوانده مىشود.
- دعاهاى روزها. (ايّام هفته، ايّام ماه، ايّام مخصوص)
- تعويذات.