هفت نكته درباره نبوّت و امامت‏ - صفحه 97

حركت دارد و ساكن، سكون.
مرحوم شيخ حرّ عاملى در كتاب نفيس إثبات الهدى، حدود سيصد حديث آورده است با عبارات مختلف، امّا به اين مضمون كه: زمين بدون حجّت خدا و خليفه خدا نمى‏شود. و حجّت خدا قبل از موجودات ديگر و همراه با آنها و بعد از آنها بوده و هست. حجّت خدا مخلوق است و گداى درگاه خدا؛ امّا مخلوق عالى و گدايى كه نسبت به ما در رتبه بى‏نهايت است.

6. برهان امكان اشرف‏

ازجمله مسلّمات حكمت متعاليه، آن است كه خداوند تعالى در جنبه فياضيّت و فاعليّت، لايتناهى است؛ يعنى فيض او حدّ و عدّ و نهايت ندارد. همين‏گونه، استعداد و قابليّت و لياقت ممكنات نيز لايتناهى است. در اين صورت، اگر تمام فيض الهى ناگهانى و در يك مرتبه به منصّه بروز برسد، لازم مى‏آيد كه غيرمتناهى محدود به حدّ شود كه به بداهت عقلى، باطل است. در نتيجه، فيض خدا به تدريج و توالى به ممكنات مى‏رسد. لازمه اين نكته درجه‏بندى ممكنات است كه فيض اوّل، فيض دوم، و فيضهاى بعدى پيش مى‏آيد، كه اوّل، مقدّم بر دوم است و... و فيض مقدّم، اشرف و اعظم است بر فيض مؤخّر.
فلاسفه مثال آن را از نور خورشيد مى‏آورند؛ به اين مضمون: نور آفتاب به‏طور ناگهانى همه اشياء را دربر نمى‏گيرد. شعاعهاى نور، به‏تدريج در فضا پراكنده مى‏شود؛ اوّل به اشياى نزديك مى‏رسد و بعداً به فضاى دورتر. طبعاً هر شيئى كه به خورشيد نزديك‏تر باشد، حرارتش قوى‏تر و نورش بيشتر است؛ و هرچه دورتر مى‏شود، تشعشع و حرارتش كمتر مى‏شود.
مثال ديگر: بخارى كه در اتاق روشن شود، ابتدا هواى مجاور خود را گرم مى‏كند، بعد هواى دورتر را؛ در نتيجه، هواى مجاور خود را گرم مى‏كند، بعد هواى دورتر را. لذا هواى مجاور بخارى، گرم‏تر است تا هوايى كه دورتر است. همين‏طور:

صفحه از 108