- (و إنّه لتنزيل ربّ العالمين * نزل به الروح الأمين * على قلبك لتكون من المنذرين * بلسان عربيّ مبين)۱
- (حم * و الكتاب المبين * إنّا جعلناه قرآناً عربيّاً لعلكم تعقلون)۲
- (إنّه لقرآن كريم * في كتاب مكنون * لايمسّه إلّا المطهّرون * تنزيل من ربّ العالمين)۳
علاوه بر اين آيات، بايد متذكّر شد كه خطابهاى قرآن كريم به پيامبر اكرم صلى اللَّه عليه و آله حاكى از اين است كه حتّى الفاظ هم بر پيامبر اكرم نازل شده است. براى مثال: (يا أيّها النبيّ إذا طلقتم النساء)۴ يا بسيارى از خطابات قرآن كريم به پيامبر صلى اللَّه عليه و آله كه داراى انواع گوناگونى است.
سؤال:
در خصوص مستندات قرآنى ذكر شده اگر نكتهاى وجود دارد، بفرماييد.
آقاى دكتر شاهرودى:
واضح و روشن است كه آنچه انسان را مىسازد، جسم تنها يا روح تنها نيست و اين هر دو با هم وجود انسان را مىسازد. الفاظ همچون ظروفى هستند براى انتقال معانى؛ يعنى الفاظ كاشف از معانى هستند كه در دل يك فرد وجود دارد. اگر آيهاى يا لااقلّ يك دليل عقلى وجود داشت كه نصّ در اين مطلب بود كه وحى با لفظ و معنا صورت گرفته است؛ سادهتر مىتوانستيم حكم كرد. متأسّفانه استدلالات مطرح شده محكم به نظر نمىرسد.
آقاى دكتر معارف:
خوب است كه به اين نكته توجّه شود كه يكى از شئون پروردگار عالم خالقيّت است. (أفَمَنْ يَخلُقُ كَمَنْ لايخلق)۵ قدرى از اين خالقيّت را خداوند در