بررسى پديده وحى و شبهات پيرامون آن‏ - صفحه 149

سؤال:

لطفاً نظرتان را در خصوص آيه (إنّا سنلقي عليك قولاً ثقيلاً) بفرماييد.

آقاى دكتر شاهرودى:

با توجّه به بحث مجاز، اگر پيام آيه را مجازاً تعبير به قول بكنيم باز هم دليلى بر نزول الفاظ قرآن نخواهد بود. قول ثقيل مى‏تواند يك پيام عرشى، يك وحى ثقيل باشد، نه صرفاً قول و الفاظ.

آقاى دكتر پهلوان:

بر فرض اينكه «قول ثقيل» به معناى الفاظ قرآن تلقّى نشود، شايسته است كه به معناى «قُل» توجّه شود كه در بسيارى از آيات قرآن كريم آمده است. «قُل» به معناى «بگو» است و خطاب مستقيم به رسول اكرم صلى اللَّه عليه و آله است. بايد توجّه داشت كه اصل بر حقيقت است، نه بر مجاز و نمى‏توان گفت كه در عبارت «قول ثقيل» مجاز به‏كار رفته است. مگر آنكه دليلى بر اين مدّعا دلالت نداشته باشد. يعنى در آيه نازل شده، لفظ «قل» آمده و پيامبر صلى اللَّه عليه و آله عيناً همان لفظ «قل» را به‏كار مى‏برند. اگر فقط نزول معنا از جانب پروردگار بود و الفاظ از سوى پيامبر صلى اللَّه عليه و آله جعل شده بود، ديگر لزومى نداشت كه رسول اكرم صلى اللَّه عليه و آله بفرمايند: «قل»؛ يعنى: حتّى تا كوچك‏ترين عبارات قرآن عيناً وحى است و هيچ‏گونه دخل و تصرّفى در آن صورت نگرفته است.

سؤال:

آيا پديده وحى مى‏تواند يك امر تجربى باشد؟ و آيا اين تجربه قابل بسط است؟

آقاى دكتر پهلوان:

وحى پديده‏اى است كه همگان به اصل آن اعتقاد دارند و كسى اصل آن را منكر نيست. امّا در عين حال، پديده‏اى است كه نمى‏توان آن را ترسيم كرد؛ مثل ساير مدركات نيست كه بتوان آن را بازگو كرد؛ لذا در اين بحث محدوديّتهايى وجود دارد

صفحه از 153