مقدّمه
يكى از ريشههاى برداشتهاى نادرست از قرآن كريم، تمسّك افراطى به ظواهر آيات آن است. اعتقاد به اينكه فهم مراد همه آيات قرآن، هميشه، از حمل الفاظ به معانى ظاهرى به دست مىآيد، از مصاديق افراط يادشده است. جسمپندارى خداوند و تشبيه او به مخلوقات، از نتايج همين برداشتهاست. انكار وجود مجاز در قرآن نيز از لوازم اعتقاد يادشده است. به سخن ديگر، اگر براى فهم مراد آيات قرآن، حمل الفاظ بر معانى ظاهرى بسنده دانسته شود، چارهاى جز انكار وقوع مجاز در اين كتاب شريف نخواهد ماند. البتّه وجود مجاز در قرآن، به انگيزههاى گوناگونى انكار شده؛ ليكن در ميان منكران مجاز در قرآن، ابنتيميّه حنبلى از كسانى است كه تمسّك افراطىاش به ظواهر خاستگاه انكارش تلقّى شده است. ۱
افزون بر اين، پيروى ديگر منكران مجاز و ظاهرگرايان افراطى از ابنتيميّه، به نقد نظريّه او در انكار مجاز اهمّيّت مىبخشد. پيش از نگارنده اين سطور، استاد سيّدعلى ميلانى در دراسات في منهاج السنّة ۲ به بخشى از سخنان ابنتيميّه پرداخته و آقاى محمّدعلى راغبى در «نقد ديدگاه سلفيّه درباره مجاز در قرآن» ۳، بر اساس آنچه قاسمى در محاسن التأويل از ابنتيميّه نقل كرده، به اقوال وى پرداخته است. اميد است كه اين مقاله تكميل مطالب سودمند دو پژوهنده پيشين به شمار رود.
1) تعريف حقيقت و مجاز
1-1) حقيقت و مجاز در لغت
الف) حقيقت: «حقيقت» در لغت، به معناى امر ثابت يقينى است. ۴ صاحب الطراز لأسرار البلاغة، معتقد است كه حقيقة بر وزن فعيلة، از حق، يعنى امر ثابت و مستقرّى كه زوال ندارد، مشتق شده و به معناى امرى است كه بر اصل خود ثابت است و از آن جدا نمىشود. وزن فعيل / فعيلة گاه،
1.نك: ميلانى، ص ۹۱
2.ص ۹۱-۹۵
3.صحيفه مبين، پاييز ۷۹، ش ۲۴
4.فراهيدى، ج ۳، ص ۶؛ زيّات، ص ۱۸۸