فلسفه نبوّت و جايگاه آن در باور ملّاصدرا
با تأكيد بر كتاب الحجّة، شرح اصول كافى
نهله غروى نائينى۱
عبداللَّه ميراحمدى سلوكروئى۲
چكيده: تأمّل در مباحث كتابالحجّة اثر گرانسنگ و عظيم شرح الاصول الكافى ما را به اين نكته رهنمون مىسازد كه صدرالمتألّهين در اين كتاب همواره بر آن بوده است كه نبوّت و ماهيّت آن را بهمنزله مقامى جعلى و انتسابى از جانب خداوند با حقايق صادر شده از بيانات ائمّه معصومين عليهم السلام ، تفسير و تطبيق نمايد. با وجود صبغه كلامى و عقلى مفهوم نبوّت، ملّاصدرا هرگز اين منصب را با قرائت بشرى و غيرالهى بررسى نكرده است و بهعكس، با در نظر گرفتن اصالت آموزههاى روايى و با كنار هم نهادن قرائن نقلى در تبيين روايات كتابالحجّة الكافى، بر فرابشرى و الهى بودن اين مقام اصرار مىورزد. او هنگام شناسايى نبى، تعريف نبوّت، تفاوت نبى و رسول، ضرورت
1.دانشيار گروه علوم قرآن و حديث دانشگاه تربيت مدرس. Email: naeeni-n@modares.ac.ir
2.كارشناس ارشد علوم قرآن و حديث دانشگاه تربيت مدرس. mirahmadi-a@yahoo.com