صدرا براساس خصوصيّاتى كه براى هر يك از دو گروه، ذكر شده است، نتيجه مىگيرد كه رسالت مقامى بالاتر از نبوّت است؛ زيرا افزون بر نبوّت، داراى كمالات بالاترى است. براى نمونه، آنجا كه امام باقر عليه السلام در بيان تفاوت رسول و نبى فرمودهاند:
رسول كسى است كه جبرئيل از پيشش آيد بهطورى كه او را مشاهده نمايد و با او سخن گويد؛ اين رسول است و امّا نبى كسى است كه در خواب [ فرشته الهى را] ببيند، مانند خواب ديدن حضرت ابراهيم عليه السلام و مانند آنچه رسول خدا صلى اللَّه عليه و آله پيش از نزول وحى، از اسباب و نشانههاى نبوّت مىديد تا آنكه جبرئيل، رسالت را از جانب خداوند براى او آورد... .۱
صدرا در ذيل اين سخن و در تمجيد از مقام رسالت چنين آورده است:
رسول از آن روى كه رسول است، كسى است كه نيروى نفسانى خيالى او قوى گشته و صور عقلى و مبدأ افاضهكننده آن صور در نزد او به صور حسّى تمثّل يافته است، لذا سخن را مىشنود و متكلّم را به گوش و چشم حسّ باطنى مىبيند. پس كلام، كلام الهى و متكلّم، فرشته مقرّب و رسول، واسطه بين خداوند و بندهاش، فرشته، رسولى از جانب خداوند بهسوى رسول است و رسول، رسولى از جانب او بهسوى خلق است. ۲
البتّه، صدرا قائل به برترى مطلق مقام رسالت بر نبوّت نيست. چنان كه در موضعى مىنويسد:
لازم است دانسته شود كه هيچ كس تا نبى نشود رسول نمىشود ولى لازم نيست كه هر رسولى برتر از هر نبيى باشد. چهبسا انبيايى كه رسول نيستند و در عين حال برترند و جايگاهشان به خداوند نزديكتر از بسيارى از رسولان است. آيا نمىبينى حضرت خضر عليه السلام نبى هست ولى رسول نيست و حضرت موسى عليه السلام از رسولان بزرگ و اولواالعزم است؟ بلكه منشأ نبوّت در رسول، برتر از منشأ رسالت اوست؛ چون اوّلى از كمال عقل نظرى است
1.ملّاصدرا، شرح الاصول الكافى، ج ۵، ص ۹۴
2.ملّاصدرا، شرح الاصول الكافى، ج ۵، ص ۹۶