بهناچار محتاجيم به اينكه خود خداى تعالى در كتابش يا از زبان رسول گراميش اين افراد را معرّفى كند و به نامشان تصريح فرمايد. مصاديق اولىالامر در آيه شريفه، كسانى هستند كه رسول خدا در رواياتى از طرق ائمّه اهل بيت عليهم السلام به نام آنان تصريح كرده و فرموده است كه اولىالامر، ايشاناند. ۱
اسلام مكتبى است كه عقايد و سياستش به هم آميخته است. اطاعت از رسول و اولىالامر كه امرى سياسى است، با ايمان به خدا و قيامت كه امرى اعتقادى است، آميخته است.
در قرآن، خوش فرجامى براى دو گروه اطلاق شده است: اوّل براى مطيعان خدا و رسول و اولىالامر؛ دوم، براى آنان كه پيمانهها را كامل مىكنند و ترازوها را درست مىسنجند و كمفروشى نمىكنند. (وَ أَوْفُوا الْكَيْلَ إِذا كِلْتُمْ وَ زِنُوا بِالْقِسْطاسِ الْمُسْتَقيمِ ذلِكَ خَيْرٌ وَ أَحْسَنُ تَأْويلاً)۲
3. اطاعت از خدا و رسولش، (اَطِيعُوا اللَّهَ وَ رَسُولِهِ)
در شانزده آيه از آيات قرآن، اطاعت از خدا و رسول بدون تكرار كلمه «اَطِيعُوا» آمده است كه دلالت بر آن دارد كه بين اطاعت خدا و پيغمبر، ملازمه است و هيچيك بدون ديگرى فايده نخواهد داشت و عطف هر دو به هم، بدون تكرار فعل، هرآينه تلازم بين آن دو را محقّق نمايد. ۳
ايمان هنگامى ارزش دارد كه با اطاعت رسول همراه باشد. (وَ إِن تُطِيعُواْ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ لَا يَلِتْكمُ مِّنْ أَعْمَالِكُمْ شَيْئاً)۴
اطاعت از رسول عاملى براى وحدت و يكپارچگى است. (وَ أَطِيعُواْ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ وَ لَا تَنَازَعُواْ فَتَفْشَلُواْ وَ تَذْهَبَ رِيحُكم)۵
اطاعت از رسول، اصل ايمان است. (وَ اَطِيعُوا اللَّهَ وَ رَسُولَهُ)۶(يَا أَيُّهَا الَّذِينَ ءَامَنُواْ أَطِيعُوا اللَّهَ وَ رَسُولَه)۷
1.طباطبايى، الميزان في تفسيرالقرآن، ج ۴، ص ۶۳۶
2.اسراء (۱۷) / ۳۵
3.حسينى شاه عبدالعظيمى، ج ۲، ص ۲۴۲
4.حجرات (۴۹) / ۱۴
5.انفال (۸) / ۴۶
6.انفال (۸) / ۱
7.انفال (۸) / ۲۰