همه بايد اطاعت كنند؛ زيرا حكم رسول، حكم خداست؛ چنانچه در آيه 65 سوره نساء (4) نيز تسليم شدن در برابر حكم رسول، فرض دانسته شده است: (فَلا وَ رَبِّكَ لا يُؤْمِنُونَ حَتَّى يُحَكِّمُوكَ فيما شَجَرَ بَيْنَهُمْ ثُمَّ لا يَجِدُوا في أَنْفُسِهِمْ حَرَجاً مِمَّا قَضَيْتَ وَ يُسَلِّمُوا تَسْليماً).
همانطور كه پذيرش دعوت رسول، «حيات» را در پى دارد روى گردان از آن هم «عذاب» را به دنبال خواهد داشت:
(لَا تَجْعَلُواْ دُعَاءَ الرَّسُولِ بَيْنَكُمْ كَدُعَاءِ بَعْضِكُم بَعْضًا قَدْ يَعْلَمُ اللَّهُ الَّذِينَ يَتَسَلَّلُونَ مِنكُمْ لِوَاذًا فَلْيَحْذَرِ الَّذِينَ يُخَالِفُونَ عَنْ أَمْرِهِ أَن تُصِيبَهُمْ فِتْنَةٌ أَوْ يُصِيبَهُمْ عَذَابٌ أَلِيمٌ)۱
خطاب كردن پيامبر را در ميان خود، مانند خطاب كردن بعضى از خودتان به بعضى [ ديگر ] قرار مدهيد. خدا مىداند [ چه ] كسانى از شما دزدانه [ از نزد او ] مىگريزند. پس كسانى كه از فرمان او تمرّد مىكنند بترسند كه مبادا بلايى بديشان رسد يا به عذابى دردناك گرفتار شوند.
دعاى رسول، اين است كه پيامبر مردم را به امرى دعوت كند، مانند دعوتشان به ايمان و عمل صالح، به مشورت در امرى اجتماعى، به نماز جماعت يا امر فرمودنش به چيزى از امور دنيا و آخرتشان. امّا در ادامه آيه، درباره مخالفت با امر پيامبر هشدار داده است. آيه مذمّت مىكند كسانى را كه وقتى پيامبر دعوتشان مىكند، روى مىگردانند و اعتنايى به دعوت نمىكنند.
مراد از دعاى رسول، خطاب كردن و صدا زدن اوست [ و در اينجا هشدار مىدهد] كه مردم آن جناب را مثل ساير مردم صدا نزنند، بلكه با مردم فرق گذاشته، او را محترمانه صدا بزنند؛ مثلاً نگويند يا محمّد و يا ابنعبداللَّه، بلكه بگويند يا رسول اللَّه. ۲
مقصود از دعا در اينجا نفرين كردن رسول است و نفرين او مثل نفرين ديگران نيست. آيه شريفه مردم را نهى مىكند از اينكه خود را در معرض نفرين پيامبر قرار
1.نور (۲۴) / ۶۳
2.طبرسى، مجمع البيان في تفسير القرآن، ج ۱۷، ص ۱۷۷؛ سورآبادى، ج ۳، ص ۱۶۹۷