اذان - صفحه 19

۱۳.تفسير العيّاشىـ به نقل از عبد الصمد بن بشير ـ :نزد امام صادق عليه السلام از چگونگى [تشريع ]اذان ، سخن به ميان آمد . گفت[م] : مردى از انصار ، [كيفيت ]اذان را در خوابش ديد و آن را براى پيامبر خدا باز گفت و پيامبر خدا به او دستور داد كه آن را به بلال ياد دهد .
امام صادق عليه السلام فرمود: «دروغ مى گويند! پيامبر خدا در سايه كعبه خواب بود كه جبرئيل عليه السلام با تاسى كه در آن ، آبى از بهشت بود ، نزد او آمد و بيدارش كرد و دستور داد با آن ، غسل كند . آن گاه ، پيامبر صلى الله عليه و آله در مَحمِلى كه هزار هزار رنگ از نور داشت ، گذاشته شد و سپس بالايش بردند تا اين كه به درهاى آسمان رسيد ... و تا آن كه به آسمان هفتم وارد شد . او به سِدرةُ المُنتهى رسيد .
سِدره [به پيامبر صلى الله عليه و آله ] گفت : پيش از تو ، هيچ مخلوقى از من نگذشته است.
سپس [پيامبر صلى الله عليه و آله ] عبور كرد و نزديك و نزديك تر شد تا [فاصله اش] به اندازه [فاصله ]دو سر كمان يا كمتر گرديد . آن گاه خداوند به بنده اش وحى كرد ، آنچه را كه وحى كرد ...» .
[امام صادق عليه السلام ] فرمود : «پس خداوند ، پيامبران و رسولان و فرشتگان را نزد او گرد آورد . آن گاه به جبرئيل عليه السلام فرمان داد و او براى نماز ، اذان و اقامه گفت و پيامبر خدا جلو رفت و با آنان نماز خواند . چون نمازش تمام شد ، رو به آنان كرد . خداوند به او فرمود : و از كسانى كه پيش از تو ، كتاب [آسمانى ]مى خواندند ، بپرس . قطعا حق ، از جانب پروردگارت به سوى تو آمده است . پس ، زنهار و از ترديد كنندگان مباش . و در آن روز ، پيامبر صلى الله عليه و آله از آنان پرسيد» .
امام صادق عليه السلام فرمود : «اين ، آغاز [تشريع] اذان بوده است» .

صفحه از 169