غذاخوردن - صفحه 143

۲۷۸.سنن الدارمىـ به نقل از عروه ـ :هر گاه براى اسماء دختر ابو بكر ، غذايى مى آوردند ، دستور مى داد روى آن را بپوشانند تا از جوش و بخار مى افتاد ، و مى گفت : من از پيامبر خدا شنيدم كه مى فرمايد : «اين (غذاى سرد) ، بركتش بيشتر است» .

۲۷۹.مكارم الأخلاق :پيامبر صلى الله عليه و آله غذاى داغ را تا سرد نمى شد ، تناول نمى كرد و مى فرمود : «خداوند به ما آتش نمى خوراند . غذاى داغ ، بى بركت است . پس ، آن را سرد كنيد» .

۲۸۰.المحاسنـ به نقل از عائذ بن حبيب بيّاع هروى ـ :نزد امام صادق عليه السلام بوديم كه آب گوشت آوردند . دست به غذا برديم . داغ بود . امام صادق عليه السلام فرمود : «ما از خوردن آتش ، نهى شده ايم . دست بداريد ؛ زيرا بركت ، در سرد آن است» .

۲۸۱.الكافىـ به نقل از سليمان بن خالد ـ :در يك شب تابستانى ، خدمت امام صادق عليه السلام بودم كه سفره نان با كاسه اى آب گوشت آوردند . امام عليه السلام فرمود : «بفرماييد غذا بخوريد» .
من ، جلو رفتم . امام عليه السلام دستش را در كاسه برد و بيرون آورد و فرمود : «پناه مى برم به خدا از آتش ! پناه مى برم به خدا از آتش ! پناه مى برم به خدا از آتش ! ما تحمّل اين را نداريم ، چه رسد به آتش! ما تاب و توان اين را نداريم ، چه رسد به آتش! ما طاقت اين را نداريم ، چه رسد به آتش!» و پيوسته اين جملات را تكرار مى كرد ، تا آن كه غذا سرد شد و شام را با هم صرف كرديم .

صفحه از 231