الگو - صفحه 31

۲۸.امام باقر عليه السلام :همانا اهل بيتِ پيامبر شما... پيشوايان دعوتگر ، و رهبران هدايتگر ، و قاضيان حكم كننده [ به حق ] ، و ستارگان راه نما ، و الگوى برگزيده ، و عترت پاك ، و امّت ميانه ، و روشن ترين راه ، و راست ترين مسير ، و زيور برگزيدگان ، و وارثان پيامبران اند . آنان اند آن ارحامى كه به صله آنها فرمان داده شده است ، و آن دژ استوار مؤمنان ، و روشنايى ديدگان ره يافتگان ، و پناه كسى كه به آنان پناه مى برد ، و امان بخشِ كسى كه در حمايت آنان در مى آيد ، و مايه نجات كسى كه از آنان پيروى مى كند .

۲۹.امام صادق عليه السلام :على عليه السلام به حسين عليه السلام فرمود : «اى ابا عبد اللّه ! تو از ديرباز ، الگو بوده اى» .
حسين عليه السلام گفت : فدايت شوم! حال [ و سرنوشت ] من ، چگونه است؟
فرمود : «تو آنچه را كه مردم نمى دانند ، مى دانى و هر دانايى ، از آنچه مى داند ، بهره مند خواهد شد . فرزندم! بشنو و ببين ، پيش از آن كه [ سرنوشتت ] تو را فرا رسد . سوگند به آن كه جانم در دست اوست ، فرزندان اميّه ، خون تو را خواهند ريخت ؛ امّا نخواهند توانست تو را از دينت بر كنار دارند ، و نه ياد پروردگارت را از جان تو بزدايند» .
حسين عليه السلام گفت : سوگند به آن كه جانم در دست اوست ، مرا كافى است . به آنچه خداوند فرو فرستاد ، اقرار دارم ، و سخن پيامبر خدا را باور دارم ، و گفته پدرم را دروغ نمى شمارم .

۳۰.امام باقر عليه السلام و امام صادق عليه السلامـ در باره اين سخن خداى متعال :«آيا به كسانى كه نعمت خدا را به كفر تبديل كردند و قوم خود را به سراى هلاكت در آوردند ، ننگريستى»ـ :«نعمت خدا»، همان پيامبر اوست كه امّتش را از وجود پيشوايانى كه راه نمايى شان مى كنند ، آگاه ساخت .
و «آنان را به سراى هلاكت در آوردند» ، همان مضمون سخن پيامبر صلى الله عليه و آله است كه : «زنهار! پس از من ، به كفر باز مگرديد و گردن يكديگر را مزنيد» .
دين بر [پايه] پيروى از پيامبر صلى الله عليه و آله نهاده شده است : «بگو : اگر خدا را دوست
مى داريد، از من پيروى كنيد»
، و بر [پايه] پيروى از كتاب : «و از نورى كه با او فرو فرستاده شد ، پيروى كردند» ، و بر [پايه] پيروى از امامانِ از فرزندان او : «و كسانى كه با نيكوكارى ، از آنان پيروى كردند» .
پس پيروى از پيامبر صلى الله عليه و آله ، محبّت مى آورد : «تا خدا شما را دوست بدارد» ، و پيروى از كتاب ، خوش بختى را به دنبال دارد : «پس هر كه از هدايت من پيروى كند ، نه گم راه مى شود و نه تيره بخت مى گردد» ، و پيروى از امامان ، بهشت را در پى دارد .

صفحه از 83