الگو - صفحه 37

۳۶.امام رضا عليه السلام :ما براى كسى كه از ما پيروى كند ، روشنايى هستيم ، و براى كسى كه به وسيله ما راه بجويد ، مايه راه نمايى .

۳۷.امام مهدى عليه السلام :در دختر پيامبر خدا ، براى من ، سرمشقى نيكوست .

1 / 7

فرشتگان

قرآن

«خدا و فرشتگان او ، بر پيامبر درود مى فرستند . اى كسانى كه ايمان آورده ايد! [ شما نيز ]بر او درود فرستيد و به فرمانش به خوبى گردن نهيد» .

حديث

۳۸.امام صادق عليه السلام :براى پيامبر خدا خبر آوردند كه : سعد بن مُعاذ ، در گذشت . پيامبر خدا و اصحابش برخاستند [ و به خانه سعد رفتند ]. جنازه سعد برداشته شد. پيامبر صلى الله عليه و آله دستور داد او را بر روى لنگه در ، غسل دادند و چون او را حنوط و كفن كردند و در تابوتش نهادند و به راه افتادند ، پيامبر خدا در پى آن ، حركت كرد و گاه سمت راست تابوت و گاهى سمت چپ آن را مى گرفت تا به قبرش رساندند.
پيامبر خدا ، جنازه سعد را پايين نهاد و او را در گورش گذاشت و اطراف لَحَد را با خشت ، محكم كرد و در اين هنگام مى فرمود : «يك سنگ به من بده . ... كمى گِل به من بده» و با آنها فاصله ميان خشت ها را [با ظرافت] مى گرفت.
كار كه تمام شد و پيامبر صلى الله عليه و آله بر روى قبر ، خاك ريخت و آن را هموار كرد ، فرمود : «من مى دانم كه او به زودى مى پوسد و پوسيدگى به سراغش مى آيد ؛ امّا خداوند متعال ، بنده اى را دوست دارد كه هر گاه كارى انجام مى دهد ، محكم كارى كند» .
چون پيامبر صلى الله عليه و آله خاكش را هموار كرد ، مادر سعد ، از گوشه اى صدا زد : بهشت ، گوارايت باد!
پيامبر خدا فرمود : «آرام باش ، اى اُمّ سعد! از طرف پروردگارت ، چنين با قاطعيت سخن مگوى . سعد ، همين حالا دچار فشار [ قبر ] شد» .
پيامبر صلى الله عليه و آله باز گشت و مردم نيز بر گشتند .
گفتند : اى پيامبر خدا! ما شاهد بوديم كه شما با سعد ، چنان عمل كرديد كه با هيچ كس نكرده ايد. بدون عبا و با پاى برهنه دنبال جنازه اش حركت كرديد!
پيامبر صلى الله عليه و آله فرمود : «فرشتگان ، پابرهنه و بدون عبا بودند. من هم به آنها تأسّى كردم» .
گفتند : گاه سمت راست تابوت را مى گرفتيد و زمانى سمت چپ آن را!
فرمود : «دستم در دست جبرئيل بود و هر جا را كه او مى گرفت ، من هم مى گرفتم» .
گفتند : دستور فرمودى و او را غسل دادند ، و بر جنازه اش نماز خواندى و خودت او را در گور نهادى ؛ ولى سپس فرمودى كه : سعد ، دچار فشار [قبر ]شد.
فرمود : «آرى ؛ او با خانواده اش كمى بداخلاق بود» .

صفحه از 83