امامت - صفحه 165

«و پيامبرشان به آنان گفت: در حقيقت ، خداوند، طالوت را بر شما به پادشاهى گماشته است . گفتند: چگونه او را بر ما پادشاهى باشد، با آن كه ما براى پادشاهى ، از وى سزاوارتريم و به او، از جهت مال، گشايشى داده نشده است؟! پيامبرشان گفت: خدا او را بر شما برگزيده و او را در دانش و [نيروى ]بدن ، بر شما برترى بخشيده است، و خدا پادشاهىِ خويش را به هر كس كه بخواهد ، مى دهد، و خدا گشايشگر داناست» .

حديث

۲۲۲.الكافى:حنّان، از پدرش، از امام باقر عليه السلام نقل كرد كه: «پيامبر خدا صلى الله عليه و آله فرمود: پيشوايى، شايسته نيست ، مگر براى كسى كه در او سه ويژگى باشد: پارسايى اى كه او را از نافرمانىِ خدا باز بدارد، شكيبى كه با آن بر خشم خويش چيره آيد، و مديريت شايسته بر زيردستان، چندان كه براى آنان چونان پدرى مهربان باشد».
در روايتى ديگر آمده است: «چندان كه براى شهروندان، چونان پدرى مهربان باشد».

۲۲۳.امام على عليه السلامـ در نامه اى به معاويه ـ :سزاوارترينِ مردم به فرمان روايىِ اين امّت، در گذشته و اكنون، كسى است كه به پيامبر خدا، نزديك تر و به قرآن، داناتر و در دين، فقيه تر و در اسلام، پيش گام تر و در جهاد، برتر و در به دوش كشيدن آن بار [مسئوليتى ]كه شهروندان به او مى سپارند، تواناتر باشد.

۲۲۴.امام على عليه السلام :پيشوا بايد انديشه اى خِردوَرز، زبانى گويا و دلى نيرومند در برپا داشتنِ حق داشته باشد.

صفحه از 327