امامت - صفحه 169

۲۳۰.الخصالـ به نقل از حارث بن مُغيره نصرى ـ :به امام صادق عليه السلام گفتم: صاحب اين امر (امامت) ، به چه شناخته مى شود؟
فرمود: «به آرامش و وقار و دانش و وصيّت».

۲۳۱.امام باقر عليه السلام :امام ، ده نشانه دارد: پاكيزه و ختنه شده متولّد مى شود . چون به دنيا آيد ، بر دو كفِ دستش فرود مى آيد و بانگ شهادتين سر مى دهد. جُنُب نمى شود. ديده اش مى خوابد ؛ امّا دلش به خواب نمى رود . خميازه نمى كشد و خود را كش و واكش نمى دهد. از پشت سرش ، همان گونه مى بيند كه از پيش رويش مى بيند. مدفوعش بوى مُشك مى دهد و زمين، مأمور است آن را بپوشاند و فرو بلعد. هر گاه زره پيامبر خدا را بپوشد ، به اندازه اوست و هر گاه ديگران آن را بپوشند، بلندقد باشند يا كوتاه قامت، يك وجب بلندتر مى آيد، و تا زمانى كه عمرش به سر آيد ، محدَّث ۱ است.

۲۳۲.امام رضا عليه السلام :امام ، نشانه هايى دارد: داناترينِ مردم است و حكيم ترين (/ داورترينِ) مردم و پرهيزگارترينِ مردم و بردبارترينِ مردم و دليرترينِ مردم و بخشنده ترينِ مردم و خداپرست ترينِ مردم. ختنه شده به دنيا مى آيد و پاك و پاكيزه است. از پشت سرش چنان مى بيند كه از رو به رويش. سايه ندارد. چون از شكم مادرش به زمين افتد ، بر دو كف دستش مى افتد و صدايش را به شهادتين بلند مى گرداند. محتلم نمى شود. چشمش مى خوابد و دلش نمى خوابد، و محدَّث است.
به مردم ، از خود آنان سزاواتر است و به آنان ، از پدران و مادرانشان دلسوزتر است. خاكسارترينِ مردم در برابر خداوند بلندنام است و بيش از هر كس ، به فرامين خداوند، عمل مى كند و از آنچه او را نهى فرموده ، خوددارى مى ورزد. دعايش مستجاب مى گردد ، چندان كه اگر تخته سنگى را نفرين كند ، به دو نيم مى شود.
سلاح پيامبر خدا در نزد اوست و شمشيرش ذو الفقار است. نبشته اى دارد كه در آن ، نام هاى شيعيان او تا روز رستاخيز ، آمده است، و نبشته اى ديگر كه نام هاى دشمنانش تا روز رستاخيز ، در آن مكتوب است. جامعه ۲ نزد اوست و آن ، نبشته اى است به درازاى هفتاد گز كه تمام آنچه بنى آدم بِدان نياز دارند ، در آن آمده است. جَفْر اكبر و جَفْر اصغر ، نزد اوست: يكى از پوست بز و ديگرى از پوست قوچ، و همه دانستنى ها، حتّى [حكم ]ديه خراش و حتّى [حكم] تازيانه و نيم تازيانه و يك سوم تازيانه، در آن دو آمده است. و مُصحَف فاطمه عليهماالسلام نزد اوست.

1.كسى كه فرشته با او سخن بگويد و به او خبر دهد؛ ولى خود فرشته را نبيند.

2.جَفر و جامعه، دو كتاب از امير مؤمنان عليه السلام هستند كه در آنها... رخدادهايى كه تا پايان عالم پيش مى آيد ، ذكر شده است. امامان معروف از نسل ايشان ، اين دو كتاب را مى شناختند و بر اساس آنها حكم مى داده اند.

صفحه از 327