امامت - صفحه 243

ب ـ محبّت و مهربانى با همه مردم

۳۰۷.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :پيشوا ، تا زمانى كه هر گاه از او رحم خواهند ، رحم كند ، پيوسته در خير و خوبى است .

۳۰۸.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :بار خدايا ! هر كس زمام چيزى از [امورِ] امّت مرا به دست گرفت و بر آنان سخت گرفت ، تو بر او سخت گير ، و هر كس زمام چيزى از [امورِ] امّتم را به دست گرفت ، و با آنان نرمش كرد ، تو با او به نرمى رفتار كن .

۳۰۹.امام على عليه السلامـ در نامه ايشان به مالك اشتر ، آن گاه كه او را بر مصر گماشت ـ :دل خود را از مهر و محبّت و لطف به رعيّت ، آكنده ساز و در برابر آنان، چونان حيوان درنده اى مباش كه خوردنشان را غنيمت شمارى ؛ چرا كه مردم دو دسته اند : يا برادر دينىِ تو هستند، يا همنوع تو . از آنان لغزش سر مى زند و دست خوش حادثه و گرفتارى اند و به عمد يا خطا ، خلاف مى كنند . پس همچنان كه خود، دوست مى دارى كه خداوند با تو با عفو و گذشتش رفتار كند ، تو نيز با آنان با عفو و گذشت رفتار كن ؛ چرا كه تو فرادست آنان هستى و فرمان رواى بر تو ، فرادست توست و خدا فرادست كسى است كه تو را به فرمان روايى گماشته است .

۳۱۰.امام على عليه السلامـ در نامه اش به مالك اَشتر، آن گاه كه او را بر مصر گماشت ـ :زنهار از خون ها و به ناروا ريختنِ خون ها ؛ زيرا هيچ چيز مانند به ناروا ريختنِ خون ، خشم و انتقام [خدا و مردم] را نزديك نمى كند و فرجام بد به بار نمى آورد و نعمت را به سر نمى آورد و عمر را كوتاه نمى گرداند . در روز رستاخيز [پيش از آن كه مقتولان درخواست داورى كنند ، خودِ ]خداوند سبحان ، داورى ميان بندگان را در باره خون هايى كه ريخته اند ، آغاز مى كند . پس مبادا بخواهى با ريختن خون ناحق ، حكومت خود را تقويت كنى ؛ چرا كه اين كار ، حكومت تو را ناتوان و سست مى كند ؛ بلكه آن را منقرض مى گرداند و به ديگرى منتقل مى نمايد .

صفحه از 327