امامت - صفحه 249

۳۱۹.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :هر كس خداوند عز و جل زمام امرى از امور مسلمانان را به دست او بسپارد و او مانع آن شود كه مردم نيازها و گرفتارى ها و نادارىِ خود را به گوش او برسانند ، خداوند، مانع آن مى شود كه حاجت و نياز و نادارى اش ، به درگاه او برسد .

۳۲۰.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :هر كس زمامدار امرى از امور مردم شود و درِ خود را بر روى مستمند و ستم ديده يا نيازمند ببندد ، خداوند ـ تبارك و تعالى ـ نيز درهاى رحمت خود را در هنگام نيازمندى و فقرش، آن گاه كه بيشترين نياز را به اين رحمت دارد ، بر روى او مى بندد .

۳۲۱.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :هر كس زمام كارى از كارهاى مسلمانان را به دست بگيرد و خود را از دسترس مسلمانان مستضعف به دور دارد ، خداوند در روز رستاخيز ، خويشتن را از دسترس او دور نگه مى دارد .

۳۲۲.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :هان ، اى مردم! هر كس از شما متصدّى كارى شود و درِ خود را بر روى مسلمان نيازمند ببندد ، خداوند، مانع او مى شود كه از درِ بهشت وارد گردد .

۳۲۳.امام باقر عليه السلامـ در اندرزهايش به عمر بن عبد العزيز ـ :اى عمر! درها را بگشاى، پرده ها را كنار بزن ، ستم ديده را يارى كن و جلو ستمكار را بگير .

ر . ك : دانش نامه امير المؤمنين عليه السلام : ج 4 ص 201 (بخش پنجم / فصل ششم : سياست هاى اجتماعى / ارتباط مستقيم با مردم) .

صفحه از 327