امامت - صفحه 261

ح ـ پرداخت بدهى تنگ دستان

۳۴۲.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :هر كس مالى بر جاى بگذارد ، از آنِ وارثان اوست ، و هر كس عائله اى بر جاى بگذارد ، بر عهده ماست . ۱

۳۴۳.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :هر بدهكارى كه بدهىِ خويش را نزد حكمرانى از حكمرانان مسلمانان ببرد و تنگ دستىِ او براى حكمران ثابت شود ، آن بدهكار از بدهكارى اش تبرئه مى شود و بدهىِ او ، بر عهده حكمران مسلمانان خواهد بود و بايد آن را از بيت المال مسلمانان كه در اختيار اوست ، پرداخت كند .

۳۴۴.پيامبر خدا صلى الله عليه و آلهـ بارها مى فرمود ـ :من در كار هر مؤمنى ، از خودِ او سزاوارترم . هر كس مالى بر جاى بگذارد ، از آنِ خانواده اوست ، و هر كس بدهى يا عائله اى بر جاى نهد ، به من مربوط مى شود و [مسئوليت آن ]بر عهده من است .

۳۴۵.پيامبر خدا صلى الله عليه و آلهـ بارها مى فرمود ـ :من در كار هر مؤمنى ، از خود او سزاوارترم . بنا بر اين ، هر مردى بميرد و قرضى بر جاى نهد ، [پرداخت آن ]بر عهده من است ، و هر كس مالى بر جاى نهد ، از آنِ وارثان اوست .

۳۴۶.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :هيچ مؤمنى نيست ، مگر آن كه من در دنيا و آخرت در كارِ او سزاوارترم . اگر خواستيد ، [در قرآن] بخوانيد : «پيامبر ، در كارِ مؤمنان ، از خود آنان سزاوارتر است» . پس هر مؤمنى بميرد و مالى بر جاى نهد ، بازماندگان او ـ هر كه باشند ـ وارث آن اند ، و هر كس بدهى يا عائله اى بر جاى نهاد ، نزد من آيد ؛ زيرا من سرپرست او هستم .

1.يعنى : سرپرستىِ او و تأمين زندگى و بدهى هايش ، برعهده ماست .

صفحه از 327