امامت - صفحه 267

۳۵۳.امام كاظم عليه السلام :هر كس اين روزى را از راه حلالش بجويد تا خرج خود و خانواده اش كند ، همانند مجاهدِ در راه خداست . و اگر تنگ دست شد ، به حساب خدا و پيامبر او ، به اندازه خوراك خانواده خود، قرض كند و چنانچه مُرد و بدهى اش را پرداخت نكرد ، امام بايد آن را بپردازد و اگر نپرداخت ، گناهش بر اوست . خداوند عز و جلمى فرمايد : «صدقات ، در حقيقت ، از آنِ فقيران و مستمندان و تحصيل داران آنها . . . و بدهكاران است» و چنين كسى ، فقير و مستمند و بدهكار است .

ر . ك : دانش نامه امير المؤمنين عليه السلام : ج 4 ص 183 (بخش پنجم / فصل ششم : سياست هاى اجتماعى) .

9 / 4

وظيفه امام در مبارزه با فساد

الف ـ توسعه دانش و فرهنگ

۳۵۴.امام على عليه السلام :بر پيشواست كه حدود [احكام و تعاليم] اسلام و ايمان را به مردمِ تحت حكومت خويش بياموزد .

۳۵۵.امام على عليه السلام :حقّ شما بر من ، اين است كه تا وقتى با شمايم [و حاكم شما هستم]، خيرخواه شما باشم و حقّ شما را به كمال بپردازم و شما را آموزش دهم تا نادان نمانيد و ادبتان آموزم تا دانا شويد . پس اگر خداوند، برايتان خيرى خواست ، از آنچه من ناخوش مى دارم ، باز ايستيد و به آنچه مى خواهم ، باز آييد تا به آنچه دوست داريد ، دست يابيد و به آرزويتان برسيد .

۳۵۶.امام على عليه السلامـ در سخنرانى اى از ايشان ـ :اى مردم! مرا بر شما حقّى است و شما را نيز بر من حقّى . حقّ شما بر من ، اين است كه خيرخواه شما باشم و بيت المالتان را به طور كامل ، ميانتان تقسيم كنم ، و شما را آموزش دهم تا نادان نمانيد و ادبتان آموزم تا دانا شويد .

صفحه از 327