امامت - صفحه 283

9 / 6

كلّيات وظايف امام

۳۸۴.پيامبر خدا صلى الله عليه و آلهـ به معاذ ، در هنگام فرستادن او به يمن ـ :اى معاذ! كتاب خدا را بديشان بياموز و آنان را بر خوى هاى نيك، پرورش ده . هر يك از مردم را در جايگاه خود بنشان ؛ نيك باشند يا بد ، و فرمان خدا را در باره آنان به كار بند و در زمينه فرمان او و اموال او ، از هيچ كس هراس مدار ؛ زيرا اينها در اختيار تو و مال تو نيست ، و امانت را ، در هر كم و بيشى ، به آنان باز گردان .
بر تو باد نرمش و بخشايش ، جز در مورد فرو نهادن حق ، كه [مبادا] نادان بگويد : حقّ خدا را فرو نهادى . در هر كارى كه ترسيدى از آن بر تو خرده گرفته شود ، دليل انجام دادن آن را براى كارگزارانت بگو تا تو را معذور بدارند [و بى جهت ، بر تو خرده نگيرند] . روش هاى [زمان] جاهليت را از ميان بردار ، مگر آنچه را كه اسلام روا شمرده است ، و اوامر اسلام را سراسر ، از خرد و كلان ، زنده بدار و بيشترين اهتمامت ، به نماز باشد ؛ زيرا نماز ، پس از اقرار به دين ، در رأس احكام اسلام است . خدا و فرداى قيامت را همواره به مردم يادآور شو و پياپى اندرز بده ؛ چرا كه اين كار ، آنان را در به كار بستنِ آنچه خدا دوست مى دارد ، تواناتر مى سازد . ديگر، آن كه همه جا آموزگاران را در ميان ايشان بگمار، و بندگى و پرستش آن خدايى را كن كه به سوى او باز مى گردى ، و در راه خدا ، از سرزنش هيچ سرزنشگرى باك مدار .

۳۸۵.پيامبر خدا صلى الله عليه و آلهـ در سفارش ايشان به على عليه السلام ، هنگامى كه او را به ناحيه اى روانه ساخت ـ :اى على! تو را با آن كه برايم بس عزيزى ، مى فرستم . پس هيچ وظيفه اى [و كارى] را به فردا وا مگذار ؛ زيرا در هر روز ، كار و وظيفه اى هست . براى مردم ، نشست عمومى بگذار و دون پايه را بر بلندپايه مقدّم بدار ، و ناتوان را بر قدرتمند ، و زنان را بر مردان ، و با كسى كه تو را در كارت سرگردان مى كند ، مشورت مكن، و از قرآن مشورت بخواه؛ چرا كه قرآن پيشواى توست .

صفحه از 327