امامت - صفحه 87

4 / 7

هدايت باطنى

۱۲۲.كمال الدينـ به نقل از جابر ـ :به پيامبر صلى الله عليه و آله گفتم: اى پيامبر خدا! آيا شيعيان او (قائم عليه السلام )، در غيبتش از او بهره مند مى شوند؟
فرمود: «آرى ، سوگند به آن كه مرا به پيامبرى بر انگيخت، آنان در غيبتش از نور او پرتو مى گيرند و از ولايتش بهره مند مى شوند، همانند بهره مندىِ مردم از خورشيد، هر چند ابرها آن را پنهان كرده باشند» .

۱۲۳.كمال الدينـ به نقل از سليمان بن مهران اعمش ـ :به امام صادق عليه السلام گفتم: چگونه مردم از وجود حجّت غايب پنهان ، بهره مند مى شوند؟
فرمود: «همان گونه كه از خورشيدِ پنهان در پس ابرها ، بهره مند مى شوند».

۱۲۴.الكافىـ به نقل از ابو خالد كابلى ـ :از امام باقر عليه السلام در باره اين سخن خداوند عز و جل : «پس به خدا و پيامبر او و نورى كه فرو فرستاديم ، ايمان آوريد» پرسيدم .
فرمود: «اى ابو خالد! به خدا سوگند، اين نور ، امامانِ از خاندان محمّدند تا روز رستاخيز. به خدا سوگند ، آنان همان نور خدايند كه فرو فرستاد. به خدا سوگند ، آنان همان نور خدا در آسمان ها و در زمين اند. اى ابو خالد! به خدا سوگند ، نور امام، در دل هاى مؤمنان ، تابناك تر از نور خورشيدِ تابان در روز است. به خدا سوگند ، آنان اند كه دل هاى مؤمنان را روشن مى كنند».

صفحه از 327