امت - صفحه 35

۱۵.الكافىـ به نقل از مُعمَّر بن خلّاد ـ :از ابو الحسن عليه السلام ۱ شنيدم كه مى فرمايد : «الف، لام، ميم! آيا مردم پنداشته اند كه تا گفتند : «ايمان آورديم» ، رها مى شوند و مورد آزمايش قرار نمى گيرند؟» . سپس به من فرمود : «آزمايش چيست؟» .
گفتم : فدايت شوم ! نزد ما آزمايشِ در دين است .
فرمود : «مردم ، گداخته مى شوند ، چنان كه طلا [در بوته] گداخته مى شود» .
سپس فرمود : «تصفيه مى شوند ، چنان كه طلا تصفيه مى شود» .

ر . ك : ص 229 (امّت / فصل دهم : آينده امّت محمّد صلى الله عليه و آله در دنيا / دچار شدن به فتنه ها) .

2 / 2

امكانات امّت ها

قرآن

«آيا نديده اند كه پيش از آنان ، چه بسيار امّت ها را هلاك كرديم؟ [ امّت هايى كه ] در زمين به آنان امكاناتى داديم كه براى شما آن امكانات را فراهم نكرده ايم، و [ باران هاى ]آسمان را پى در پى ، بر آنان فرو فرستاديم، و رودبارها را از زير [ شهرهاى ] آنان روان ساختيم. پس ايشان را به [ سزاى ]گناهانشان هلاك كرديم و پس از آنان ، نسل هاى ديگرى پديد آورديم» .

«و چه بسيار نسل ها را پيش از آنان ، نابود كرديم كه اثاثى بهتر و ظاهرى فريباتر داشتند» .

«و به راستى ، در چيزهايى به آنان امكانات داده بوديم كه به شما در آنها [ چنان ]امكاناتى نداده ايم، و براى آنان ، گوش و ديده ها و دل هايى [ نيرومندتر از شما ]قرار داده بوديم ؛ و [ لى ] چون نشانه هاى خدا را انكار كردند ، [ نه ] گوششان و نه ديدگانشان و نه دل هايشان، به هيچ وجه به دردشان نخورد، و آنچه ريشخند مى كردند ، به سرشان آمد» .

حديث

۱۶.امام باقر عليه السلامـ در تفسير اين سخن خداوند متعال :«اثاثى بهتر و ظاهرى فريباتر داشتند»ـ :مقصود از اثاث ، كالاست و از ظاهر ، زيبايى و مَنظر نيكو .

ر . ك : ص 43 (امّت / فصل دوم : پند گرفتن از فرجام امّت هاى فريب خورده) .

1.. مقصود از «ابو الحسن» ، امام رضا عليه السلام است .

صفحه از 314