امانت - صفحه 107

۱۸۶.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :امانت ، در هشت چيز است : در نماز ، و زكات ، و حج ، و جهاد ، و امر به معروف و نهى از منكر ، و از همه اينها مهم تر ، سپرده هاست ، و [نيز] پيمانى كه مردم با يكديگر مى بندند .

۱۸۷.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :اذان ، حجّت بر امّت من است و تفسيرش اين است : هرگاه مؤمن گفت : «خدا ، بزرگ تر است ؛ خدا ، بزرگ تر است» ، در واقع مى گويد : بارخدايا ! تو بر آنچه مى گويم ، گواهى . اى امّت محمّد ! نماز فرا رسيد . پس آماده شويد و كار دنيا را رها كنيد ... .
و هرگاه گفت : «معبودى جز خدا نيست» ، در واقع مى گويد : اى امّت محمّد! بدانيد كه من ، امانت هفت آسمان و هفت زمين را برگردن شما نهادم . پس اگر خواستيد ، بياييد و اگر خواستيد ، نياييد ؛ زيرا هر كه [نداى] مرا اجابت كند ، سود برده است ، و هر كه اجابت نكند ، به من زيانى نمى رسانَد .

۱۸۸.عوالى اللآلى :در حديث آمده است كه على عليه السلام چون وقت نماز مى رسيد ، به خود مى پيچيد و مى لرزيد و رنگش بر مى گشت . به ايشان گفته شد : شما را چه شده است ، اى امير مؤمنان؟
فرمود : «وقت نماز شده است ؛ وقت امانتى كه خدا ، آن را به آسمان ها و زمين ، پيشنهاد داد و آنها از پذيرفتنش سر باز زدند و از آن ترسيدند» . ۱

۱۸۹.امام صادق عليه السلام :غسل جنابت ، ... امانتى است كه خداوند بر عهده بندگانش نهاده است تا بدان وسيله ، آنان را بيازمايد .

1.. اشاره است به آيه ۷۲ از سوره احزاب .

صفحه از 170