امانت - صفحه 29

۲۹.امام صادق عليه السلام :بر شما باد پارسايى و كوشش و راستگويى و بازگرداندن امانت به كسى كه به شما امانتى سپرده است ؛ زيرا اگر قاتل حسين عليه السلام هم شمشيرى را كه با آن ، او را به شهادت رساند ، به امانت نزد من مى گذاشت ، آن را به او پس مى دادم .

۳۰.الكافىـ به نقل از اسماعيل بن عبد اللّه قُرَشى ـ :مردى خدمت امام صادق عليه السلام آمد و گفت : اى پسر پيامبر خدا ! خواب ديدم كه بيرون از شهر مدينه ، در جايى كه مى شناسم هستم ، و گويا شَبَحى از چوب يا مردى تراشيده از چوب ، بر اسبى چوبين نشسته است و شمشيرش را تكان مى دهد و من ، هراسان و وحشت زده ، او را تماشا مى كنم .
امام عليه السلام به او فرمود : «تو قصد دارى از مردى كلاه بردارى كنى . بترس از آن خدايى كه تو را آفريده است و سپس مى ميراند» .
مرد گفت : گواهى مى دهم كه تو از دانش ، بهره مند گشته اى و آن را از معدنش گرفته اى . اى پسر پيامبر خدا ! اينك ، تو را از آنچه برايم تعبير كردى ، آگاه مى گردانم . مردى از همسايگانم نزد من آمد و پيشنهاد كرد كه مِلك او را بخرم . من چون مى دانستم آن مِلك ، خريدارى غير از من ندارد ، تصميم گرفتم آن را به قيمت بسيار نازلى خريدارى كنم . امام صادق عليه السلام فرمود : «آن مرد ، دوستدار ما و مخالف دشمنان ماست؟» .
گفت : آرى ، اى فرزند پيامبر خدا ! مردى است بسيار با بينش و داراى دين و عقيده استوار (بر مذهب اهل بيت عليهم السلام ) . اينك ، من از قصد و نيّتى كه داشتم ، به درگاه خداوند عز و جلو پيشگاه شما توبه مى كنم . اى فرزند پيامبر خدا ! به من بفرما كه اگر آن مرد ناصبى بود ، مجاز بودم كه فريبش دهم؟
امام عليه السلام فرمود : «نسبت به كسى كه تو را امين دانسته و از تو راه نمايى خواسته است ، امانتدار باش ، حتى اگر قاتل حسين عليه السلام باشد» .

1 / 9

باز گرداندن امانت حتّى به مجوسى

۳۱.الكافىـ به نقل از حسين شيبانى ـ :به امام صادق عليه السلام گفتم : مردى از پيروان شما ، مال و خون اُمَويان را روا مى شمارد و آنان ، امانتى نزد او مى سپارند .
امام عليه السلام فرمود : «امانت ها را به صاحبانش بازگردانيد ، اگر چه مَجوسى باشند . آن كار (پس ندادن امانت) ، روا نيست تا آن گاه كه قائم ما (اهل بيت) ظهور كند . در آن زمان ، او حلال و حرام خواهد كرد» .

صفحه از 170