امانت - صفحه 37

۴۲.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :هرگاه از برادرت سه خصلت ديدى ، به او اميدوار باش : حيا ، امانتدارى، و راستگويى . و اگر اينها را نديدى ، به او اميد مبند .

۴۳.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :خوى هاى والا ده تاست . اين خوى ها ، گاه در پدر هست و در فرزندش نيست ، يا در فرزند هست و در پدرش نيست ، يا در بنده هست و در سَرورش نيست . خداوند ، آنها را به هر كس كه سعادتش را بخواهد ، قسمت مى كند : راستگويى ، شهامت ، دِهِش به سائل ، جبران كردن نيكى ها ، نگهدارى از امانت ، صله رحم ، حفظ حقّ و حرمت همسايه ( / پناهنده) ، حفظ حق و حرمت رفيق ، ميهمان نوازى ، و سرآمد همه اينها حياست .

۴۴.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :هيچ بنده اى نيست كه معلوم شود در امانتدارى حريص است ، مگر آن كه خداوند متعال از جانب او اداى امانت كند ، و اگر مُرد و آن را به صاحبش برنگردانده باشد ـ و خداى متعال بداند كه بر پس دادن آن حريص بوده است ـ خداى متعال ، برايش كسى را مى گمارد كه پس از مرگش ، آن امانت را باز گرداند .

۴۵.صحيح البخارىـ به نقل از عبد اللّه بن عبّاس ـ :ابو سفيان برايم نقل كرد كه هِرَقل به او گفت : از تو پرسيدم شما را به چه چيزهايى امر مى كند؟ و تو گفتى : به نماز و راستگويى و پاك دامنى و پيماندارى ، و امانتدارى ؛ و اينها ويژگى يك پيامبر است .

صفحه از 170