امنیت - صفحه 67

۹۸.امام صادق عليه السلام :امير مؤمنان على بن ابى طالب ـ كه درود خدا بر او باد ـ ، در كوفه به مردم مى فرمود : «اى مردم كوفه! آيا گمان مى كنيد نمى دانم چگونه شما را به راه آورم؟ چرا ؛ وليكن خوش ندارم كه شما را با بهاى تباه كردن خويش ، به راه آورم» .

۹۹.الغاراتـ در گزارش كناره گيرى خِرّيت بن راشد (يكى از خوارج) از امير مؤمنان عليه السلام ـ :عبد اللّه بن قعين ، مى گويد : ... نزد امير مؤمنان آمدم و آنچه در باره خرّيت شنيده بودم و آنچه به پسرعمويش گفته بودم و آنچه را وى پاسخ داده بود ، به على عليه السلام گزارش دادم .
فرمود : «او را رها كن . اگر حق را پذيرفت و بازگشت ، او را به آن مى شناسيم و از او مى پذيريم ، و اگر سر باز زد ، او را فرا مى خوانيم» .
گفتم : اى امير مؤمنان! چرا الآن او را نمى گيرى تا از او وثيقه بستانى [و از جانب او اطمينان حاصل كنى]؟
فرمود : «اگر با هر كسى كه او را متّهم مى كنيم ، چنين رفتار كنيم ، بايد زندان ها را از آنان پُر سازيم و معتقد نيستم كه حمله به مردم و زندان كردن و كيفر دادن آنها روا باشد ، مگر آن كه مخالفت با ما را آشكار سازند [و دست به شمشير ببَرند]» .

ر . ك : دانش نامه امير المؤمنين عليه السلام : ج 6 ص 509 (بخش ششم / فصل نهم : شورش خرّيت بن راشد) .

3 / 9

نهى از شكنجه

۱۰۰.امام على عليه السلام :آن كه به شخصى از روى ستم تازيانه زند ، خداوند ـ تبارك و تعالى ـ او را به تازيانه آتشين خواهد زد .

۱۰۱.امام على عليه السلام :دشمن ترينِ بنده نزد خداوند عز و جل ، كسى است كه پشتِ مسلمانى را به ناحقْ برهنه كند ، و كسى را كه او را نزده است ، به ناحق كتك زند ، و كسى را كه قصد كشتن او را نداشته است ، بكشد .

صفحه از 75