امنیت - صفحه 73

3 / 11

نرم خويى تا زمانى كه توطئه در كار نباشد

۱۰۸.امام على عليه السلام :نرم خويى ، تيزىِ مخالفت را كُند مى سازد .

۱۰۹.امام على عليه السلامـ در حكمت هاى منسوب به ايشان ـ :به دشمنت ، به اندازه اى نزديك شو كه به خواسته ات برسى ، و در نزديكى به او زياده روى منما تا خود و ياورت را خوار سازى . در چوبى كه در برابر خورشيد نصب شده ، بنگر . اگر آن را مايل كنى ، سايه اش افزوده مى شود و اگر در مايل كردن آن زياده روى كنى ، سايه كم مى گردد .

۱۱۰.تاريخ الطبرىـ به نقل از عبد الملك بن ابى حُرّه حنفى ـ :على عليه السلام روزى براى ايراد سخنرانى بيرون رفت . او در حال سخنرانى بود كه خوارج ، در گوشه هاى مسجد ، شعار «لا حُكمُ إلّا للّهِ ؛ حكمرانى جز براى خداوند نيست» ، سر دادند .
على عليه السلام فرمود : «اللّه اكبر! سخن حقّى است كه از آن ، باطلْ اراده مى شود . اگر ساكت شوند ، با آنان مانند ديگران برخورد مى كنيم ، و اگر سخن گويند ، با آنان احتجاج مى ورزيم (استدلال مى كنيم) ، و اگر بر ما خروج كنند (دست به سلاح ببرَند) ، با آنان پيكار خواهيم كرد» .

۱۱۱.السنن الكبرىـ به نقل از كثير بن نَمِر ـ :در حالى كه در نماز جمعه بودم و على عليه السلام بر منبر بود ، مردى به پا خاست و گفت : «لا حكم إلّا للّه ؛ حكمرانى جز براى خداوند نيست!» . مردى ديگر هم به پا خاست و گفت : «لا حكم إلّا للّه !» . آن گاه خوارج از گوشه هاى مسجد ، به پا خاستند . على عليه السلام با دست به آنان اشاره كرد كه بنشينند [ و فرمود :] «آرى ؛ لا حكم إلّا للّه ! سخنى كه از آن ، باطلْ طلب مى شود . بر پايه حكم خداوند به شما مى نگريم . بدانيد كه براى شما نزد من، سه ويژگى است : تا زمانى كه با ما هستيد ، شما را از مساجد خداوند باز نداريم كه در آن ، نام خدا را بر زبان آوريد ؛ و تا زمانى كه دستان شما با دستان ماست ، شما را از ثروت هاى عمومى محروم نسازيم؛و با شما پيكار نكنيم، مگر آن كه نبرد كنيد» . آن گاه به ادامه خطبه پرداخت .

صفحه از 75