ایمان - صفحه 115

2 / 5

مجموعه آنچه ايمان به آنها واجب است

قرآن

«اين است كتابى كه در [ حقّانيتِ] آن ، هيچ ترديدى نيست، [و]مايه هدايت تقواپيشگان است؛ آنان كه به غيب ايمان مى آورند و نماز را بر پا مى دارند و از آنچه به ايشان روزى داده ايم ، انفاق مى كنند و آنان كه بدانچه به سوى تو فرود آمده و به آنچه پيش از تو نازل شده است، ايمان مى آورند و به آخرت ، يقين دارند» .

«پيامبر [ خدا ] بدانچه از جانب پروردگارش بر او نازل شده است ، ايمان آورده است، و مؤمنان همگى ، به خدا و فرشتگان و كتاب ها و فرستادگانش ايمان آورده اند [ و گفتند ] : «ميان هيچ يك از فرستادگانش ، فرق نمى گذاريم» و گفتند: «شنيديم و گردن نهاديم . پروردگارا! آمرزش تو را [ خواستاريم ] و فرجام ، به سوى توست»» .

«بگوييد: ما به خدا و به آنچه به سوى ما نازل شده و به آنچه بر ابراهيم و اسماعيل و اسحاق و يعقوب و اسباط ، نازل آمده و به آنچه به موسى و عيسى داده شده و به آنچه به همه پيامبران از سوى پروردگارشان داده شده، ايمان آورده ايم . ميان هيچ يك از ايشان ، فرق نمى گذاريم و در برابر او تسليم هستيم» .

«كسانى كه ايمان آورده اند و كسانى كه يهودى اند و صابئيان و نصارا، هر كس به خدا و روز بازپسين ايمان آوَرَد و كار نيكو كند، پس نه بيمى بر ايشان است و نه اندوهگين خواهند شد» .

«اى كسانى كه ايمان آورده ايد! به خدا و پيامبر او و كتابى كه بر پيامبرش فرو فرستاد و به كتاب هايى كه پيش تر نازل كرده ، بگرويد ، و هر كس به خدا و فرشتگان او و كتاب ها و پيامبرانش و روز بازپسين كفر ورزد، در حقيقت ، دچار گم راهىِ دور و درازى شده است» .

«ليكن از ميان آنان ، راسخان در دانش و مؤمنان، به آنچه بر تو نازل شده و به آنچه پيش از تو نازل گرديده ، ايمان دارند . به زودى ، به نمازگزاران و زكات دهندگان و ايمان آورندگان به خدا و روز
بازپسين ، پاداشى بزرگ خواهيم داد . ما همچنان كه به نوح و پيامبران پس از او، وحى كرديم، به تو [ نيز ]وحى كرديم و به ابراهيم و اسماعيل و اسحاق و يعقوب و اسباط و عيسى و ايّوب و يونس و هارون و سليمان [ نيز ] وحى كرديم، و به داوود ، زبور را بخشيديم» .

صفحه از 436