ایمان - صفحه 173

۲۲۸.معانى الأخبارـ به نقل از حلبى ـ :به امام صادق عليه السلام گفتم : كمترين چيزى كه بنده به سبب آن كافر مى شود ، چيست ؟
فرمود : «اين كه چيزى را بدعت نهد و از آن دفاع كند و از هر كه با آن مخالفت مى ورزد ، بيزارى جويد» .

۲۲۹.معانى الأخبارـ به نقل از بريد عجلى ـ :به امام صادق عليه السلام گفتم : كمترين چيزى كه به سبب آن ، بنده كافر مى گردد ، چيست؟
امام صادق عليه السلام ريگى ۱ را از روى زمين برداشت و فرمود : «اين كه به اين ريگ بگويد : هسته است ، و از هر كه با اين سخن او مخالفت ورزيد ، بيزارى بجويد و برائت از كسى را كه به غير عقيده او قائل باشد ، شرط دين خدا بداند . چنين كسى ، ناصبى است و به خدا شرك ورزيده ، و ندانسته كافر شده است» .

و ـ غُلُو

قرآن

«اى اهل كتاب! در دين خود ، غُلُو مكنيد و در باره خدا جز حق مگوييد . مسيح ، عيسى بن مريم ، فقط پيامبر خدا و كلمه اوست كه آن را به سوى مريم افكنده ، و روحى از جانب اوست . پس به خدا و پيامبرانش ايمان بياوريد و نگوييد : «[خدا] سه گانه است» . باز ايستيد كه براى شما بهتر است . خدا فقط معبودى يگانه است . منزّه از آن است كه براى او فرزندى باشد . آنچه در آسمان ها و آنچه در زمين است ، از آنِ اوست ، و خداوند ، بس كارساز است» .

«كسانى كه گفتند : «خدا همان مسيح پسر مريم است» ، مسلّما كافر شده اند . بگو : «اگر خدا اراده كند
كه مسيح پسر مريم و مادرش و هر كس را كه در زمين است ، جملگى به هلاكت رساند ، چه كسى در مقابل خدا اختيارى دارد؟ فرمان روايىِ آسمان ها و زمين و آنچه ميان آن دو است ، از آنِ خداست . هر چه بخواهد ، مى آفريند ، و خدا بر هر چيزى تواناست»» .

1.علّامه مجلسى رحمه الله گفته است : مثال زدن به سنگ ريزه ، براى بيان اين نكته است كه هر كس اندكى بدعت بگذارد و عقيده باطل پيدا كند ، هر چند بسيار ناچيز ، و آن را ديدگاه و دينش قرار دهد و بر اساس آن ، دوستى و دشمنى بورزد ، در عذابِ سخت داشتن و محروم بودن از سعادت در روز حسابرسى ، در حكم كافر است (بحار الأنوار : ج ۲ ص ۳۰۲) .

صفحه از 436