ایمان - صفحه 239

۳۰۸.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :هر كه دادن و ندادنش و مهر و كينش ، براى خدا باشد و براى [ اطاعت از] خدا ازدواج كند ، ايمانش را به كمال رسانده است .

۳۰۹.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :بهترين دستگيره ايمان ، دوست داشتن براى خدا و دشمن داشتن براى خداست .

۳۱۰.پيامبر خدا صلى الله عليه و آلهـ در پاسخ معاذ كه از ايشان در باره برترين ايمان پرسيد ـ :برترين [درجه] ايمان ، اين است كه براى خدا دوست بدارى و براى خدا دشمن بدارى ، و زبانت را در ياد خدا به كار اندازى .

۳۱۱.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :بنده ايمان را كامل نمى گرداند ، مگر آن گاه كه كم داشتن را از زياد داشتن ، دوست تر بدارد و آن گاه كه ناشناخته بودن ، نزد او محبوب تر از معروف بودن باشد .

۳۱۲.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :سه خصلت است كه هر كس داشته باشد ، خصلت هاى ايمان را كامل دارد : هر گاه خشنود مى شود ، خشنودى اش او را به ناحق نكشاند ، و هر گاه خشمگين مى شود ، خشمش او را از حق برون نَبَرد ، و هر گاه قدرت مى يابد ، به آنچه از او نيست ، دست دراز نكند .

۳۱۳.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :بنده ، ايمانش كامل نيست ، مگر آن گاه كه اخلاقش را نيكو گرداند و انتقامگيرى نكند . ۱

۳۱۴.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :ايمان به خدا كامل نيست ، مگر آن گاه كه پنج خصلت در بنده باشد : توكّل به خدا ، وا گذاردن [كارها] به خدا ، گردن نهادن به فرمان خدا ، خشنود بودن به
قضاى خدا ، و شكيبايى در بلا [و آزمايش] خدا . هر كس براى خدا دوست بدارد و براى خدا دشمن بدارد ، و براى خدا عطا كند و براى خدا از عطا كردن خوددارى نمايد ، ايمان را كامل گردانيده است .

1.تعبير «شفاء الغيظ» در متن عربى حديث ، يعنى : دقّ دلى خالى كردن ؛ زهر خود را ريختن ؛ عصبانيت خود را بر سر كسى ريختن .

صفحه از 436