ایمان - صفحه 249

۳۳۷.امام صادق عليه السلام :سه چيز است كه در هر كس وجود داشته باشد ، ايمان او كامل است : كسى كه هر گاه به خشم آيد ، خشمش او را از مسير حق ، خارج نسازد و كسى كه هر گاه خشنود شود ، خشنودى اش او را به باطل نكشاند و كسى كه هر گاه [بر كسى كه به او ستم كرده ،] قدرت يافت ، عفو كند .

۳۳۸.عدّة الداعىـ به نقل از امامان اهل بيت عليهم السلام ـ :بنده ، حقيقت ايمان را كامل نمى گرداند ، تا آن گاه كه برادرش را دوست داشته باشد .

۳۳۹.امام صادق عليه السلام :ايمانِ بنده كامل نمى شود ، تا آن كه چهار خصلت در او باشد : اخلاقش را نيكو گرداند ، نفْس خود را بخشنده سازد ، از زياده گويى بپرهيزد ، و زيادىِ مال خود را ببخشد .

۳۴۰.امام صادق عليه السلام :خداوند عز و جل ، ايمان را هفت سهم قرار داد : نيكوكارى ، راستگويى ، يقين ، خرسندى ، وفادارى ، دانش و بردبارى . سپس آن را ميان مردم پخش كرد . پس به هر كس همه اين هفت بهره را داد ، او كامل است .

۳۴۱.امام صادق عليه السلامـ خطاب به ابو بصير ـ :بگو : «بار خدايا ! از تو درخواست مى كنم گفتار و كردارِ توبه كنندگان را ، و روشنايى و راستىِ پيامبران را ، و رهيدن و پاداش مجاهدان را ، و سپاس گزارى و خلوص برگزيدگان را ، و كردار و يقين يادكنندگانِ خدا را ، و ايمان و آگاهىِ عالمان را» .

صفحه از 436