ایمان - صفحه 319

۴۵۹.امام على عليه السلام :خدايتان رحمت كند! بدانيد كه شما در روزگارى به سر مى بريد كه در آن ، حقگو اندك است و زبان از راستگويى ، الكن ، و پيرو حق ، خوار .

۴۶۰.الكافىـ به نقل از كامل تمّار ـ:امام باقر عليه السلام فرمود : « «به راستى، مؤمنان رستگار شدند» . آيا مى دانى اينان چه كسانى هستند؟».
گفتم : شما بهتر مى دانيد .
فرمود : «مؤمنانِ سرسپرده [در برابرِ حق] ، رستگار شدند . سرسپردگان ، همان برگزيدگان اند . مؤمن ، غريب است . پس خوشا به حال غريبان!» .

۴۶۱.امام باقر عليه السلامـ در باره اين سخن خداوند عز و جل :«و خدا طالوت را بر شما به پادشاهى گماشته است . گفتند : چگونه او را بر ما پادشاهى باشد ، با آن كه ما براى پادشاهى ، از وى سزاوارتريم؟»»ـ :طالوت از خاندان نبوّت و يا سلطنت نبود . [ پيامبرشان] گفت : «خدا او را بر شما برترى داده است» و گفت : «نشانه پادشاهىِ او ، اين است كه آن صندوق ـ كه آرامشى از جانب پروردگارتان و بازمانده اى از آنچه خاندان موسى و خاندان هارون بر جاى نهاده اند ، درونش هست ـ نزد شما مى آيد» . آن صندوق را فرشتگان بر دوش خود آوردند .
و خداوند ـ كه يادش ارجمند است ـ مى فرمايد [ كه طالوت گفت]: «خدا شما را به وسيله رودخانه اى خواهد آزمود . پس هر كه از آن بنوشد ، از [پيروان] من نيست و هر كس از آن نخورد ، او از من است» ؛ امّا همگى از آن رودخانه نوشيدند ، بجز سيصد و سيزده نفر كه برخى از آنها تنها مشتى آب نوشيدند و برخى هيچ ننوشيدند . چون [با سپاه جالوت] روياروى شدند ، آنان كه مشتى آب نوشيده بودند ، گفتند : «امروز ، ما را ياراى مقابله با جالوت و سپاهيانش نيست» و آنان كه هيچ ننوشيده بودند ، گفتند : «بسا گروه اندكى كه به خواست خدا ، بر گروهى بسيار ، پيروز شدند . و خدا با شكيبايان است» .

۴۶۲.امام صادق عليه السلام :زن مؤمن ، كمياب تر از مرد مؤمن است ، و مرد مؤمن ، كمياب تر از كبريت احمر . كدام يك از شما كبريت احمر را ديده است ؟

صفحه از 436