ایمان - صفحه 431

«و اگر اهل شهرها ايمان آورده و تقوا پيشه كرده بودند ، بركت هايى را از آسمان و زمين بر ايشان مى گشاديم ؛ امّا تكذيب كردند و ما به سبب آنچه دستاورد خودشان بود ، آنان را مؤاخذه كرديم» .

حديث

۶۵۷.امام على عليه السلامـ از نوشته ايشان به اهالى مصر و به محمّد بن ابى بكر ، هنگامى كه او را بر مصر گماشت ـ :اى بندگان خدا ! آنچه پس از مرگ است ، براى كسى كه آمرزيده نشده ، سخت تر از خود مرگ است ؛ قبر [را مى گويم] . پس بترسيد از تنگى و سختى و تاريكى و تنهايىِ آن ... . زندگىِ سختى كه خداوند ، دشمن خود را از آن بر حذر داشته ، همان عذاب قبر است .

ر . ك : توسعه اقتصادى بر پايه قرآن و حديث : ج 1 ص 91 (بخش يكم / فصل سوم : واپس ماندگى اقتصادى) .

9 / 8

باختن

«سوگند به عصر[ـِ غلبه حق بر باطل ] ، كه واقعاً انسان در [حال] زيان است ، مگر كسانى كه ايمان آورده اند و كارهاى شايسته كرده اند» .

9 / 9

پشيمانىِ روز رستاخيز

«در ميان ايشان ، كسانى هستند كه به [سخن] تو گوش فرا مى دهند و بر دل هاشان پرده افكنده ايم تا در نيابندش و گوش هاشان را سنگين داشته ايم . اگر هر نشانه اى را ببينند ، بِدان نمى گروند ، تا آن گاه كه به ستيز ، نزد تو آيند . آنان كه كافرند ، مى گويند : «اين ، چيزى جز افسانه هاى پيشينيان نيست» . آنان از او باز مى دارند و از او دورى مى جويند ؛ ولى جز خود را نابود نمى كنند و خود نمى دانند . اگر ببينى آن گاه كه بر آتش ، نگاهشان داشته اند و مى گويند : كاش باز گردانده شويم و آيات خدا را دروغ نشمريم و از مؤمنان باشيم !» .

صفحه از 436