ایمان - صفحه 79

۸۱.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :بنده به ايمان ناب نمى رسد ، تا آن كه دروغ گفتن [حتّى] به شوخى را ترك گويد ، و تا آن كه مجادله را ، با آن كه حق با اوست ، ترك گويد .

۸۲.امام صادق عليه السلام :ما مرد را مؤمن نمى شماريم ، مگر آن كه در همه امور ما ، پيرو و مريد باشد . بدانيد كه از نشانه هاى پيروى از امور ما و ارادت به آنها ، پارسايى است . پس بدان آراسته شويد ـ خدايتان رحمت كناد ـ و [با اين كار، ]دشمنان ما را به رنج افكنيد . خدايتان قوّت دهاد !

۸۳.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :هيچ يك از شما مؤمن نيست ، مگر آن گاه كه من نزد او محبوب تر از پدرش و فرزندش و همه مردمان باشم .

۸۴.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :هيچ بنده اى مؤمن نيست ، مگر آن كه مرا از خودش دوست تر بدارد ، و خاندانم را از خاندان خودش دوست تر بدارد ، و بستگان مرا از بستگان خودش دوست تر بدارد ، و جان مرا از جان خودش دوست تر بدارد .

۸۵.امام على عليه السلام :از [ نشانه هاى] ايمان راستين ، اين است كه [همواره] بنده ، راستگويى را برگزيند و از دروغ ، حتّى اگر به نفع او باشد ، بگريزد ، و [ديگر ، اين كه] انسان گفتارش را از دانشش فراتر نبرد .

۸۶.امام على عليه السلام :ايمان ، آن است كه راستگويى را [حتّى] آن جا كه به زيان توست ، بر دروغ [ حتّى] آن جا كه به سود توست ، ترجيح دهى و در گفتارت ، فزونى بر
كردارت نباشد و در سخن گفتن از ديگران ، از خدا پروا بدارى .

صفحه از 436