اهل بيت عليهم السلام - صفحه 165

۱۳۴.امام على عليه السلام :نيك بخت ترينِ مردم، كسى است كه فضل ما را شناخت و به وسيله ما به خدا تقرّب جست و محبّت ما را خالص گرداند و به چيزى كه ما به آن مى خوانيم، پرداخت و از آنچه ما باز مى داريم ، دست شست . چنين كسى از ما و در فردوس برين با ماست .

۱۳۵.امام باقر عليه السلام :كسى خداوند عز و جل را شناخته و پرستش كرده كه خدا و امام او را كه از ما اهل بيت است ، بشناسد .

۱۳۶.الكافىـ به نقل از زراره ـ :به امام باقر عليه السلام گفتم : بفرماييد كه آيا شناخت امام از خاندان شما ، بر همه خلايق واجب است؟
فرمود : «همانا خداوند عز و جل محمّد را فرستاده و حجّت الهى براى همه خلايقش در زمين بر انگيخت . پس هر كه به خدا و محمّد ، پيامبر خدا، ايمان آورَد و از او پيروى كند و تصديقش نمايد ، شناخت امامِ خاندان ما بر او واجب خواهد بود» .

۱۳۷.الكافىـ به نقل از سالم ـ :از امام باقر عليه السلام در باره آيه شريف : «سپس اين كتاب را به آن بندگان خود كه [آنان را] برگزيده بوديم، به ميراث داديم. پس برخى از آنان بر خود ستمكارند و برخى از ايشان ميانه رو، و برخى از آنان در كارهاى نيك به فرمان خدا پيش گام اند» پرسيدم .
فرمود : «پيشى گام در كارهاى نيك ، امام است و ميانه رو ، شناسنده امام است ؛ و ستمگرِ بر خويش ، كسى است كه امام را نشناسد» .

۱۳۸.امام صادق عليه السلام :حسين بن على عليه السلام به سوى اصحابش آمد و فرمود : «اى مردم! خداوند والا نام ، بندگان را نيافريد ، مگر براى اين كه او را بشناسند . پس هر گاه او را شناختند ، او را خواهند پرستيد و هر گاه او را بپرستند ، با پرستش او، از پرستش جز او ، بى نياز خواهند گشت» .
مردى به ايشان گفت : اى فرزند پيامبر خدا! پدر و مادرم فداى تو باد ! شناخت خدا چيست؟
فرمود : «اين كه مردم هر زمان ، امامشان را كه فرمانبرى از او واجب است ، بشناسند» .

صفحه از 343