اهل بيت عليهم السلام - صفحه 167

۱۳۹.الأمالى، طوسىـ به نقل از زرعه ـ :به امام صادق عليه السلام گفتم : پس از شناخت [خدا]، كدام عمل ها فضيلت بيشترى دارند؟
فرمود : «پس از شناخت ، هيچ چيز ، همسنگ همين نماز نيست و پس از شناخت و نماز ، هيچ چيز ، همسنگ با زكات نيست و پس از اينها چيزى با روزه برابر نيست و پس از اينها چيزى همسنگ با حج نيست و آغاز و پايان همه اينها، شناخت ماست» .

۱۴۰.امام صادق عليه السلام :ماييم كسانى كه خداوند ، فرمانبرى از آنها را واجب كرده است . مردم را نرسد ، مگر شناختن ما و مردم در نشناختن ما معذور نيستند ... . هر كه ما را نشناسد و انكارمان هم نكند ، گم راه است تا به هدايتى كه همان وجوب اطاعت از ماست و خداوند بر او واجب نموده ، باز گردد و اگر بر گم راهىِ خويش بميرد ، خداوند با او هر چه خواهد ، مى كند .

۱۴۱.امام صادق عليه السلامـ در باره آيه شريف :«و به هر كس حكمت داده شود، به يقين، خيرى فراوان داده شده است»ـ :مقصود ، فرمانبرى از خدا و شناخت امام است .

۱۴۲.امام صادق عليه السلامـ در دعايى كه به زراره آموخت ـ :خدايا! خود را به من بشناسان ؛ زيرا اگر تو خود را به من نشناسانى ، پيامبرت را نخواهم شناخت . خدايا! پيامبرت را به من بشناسان؛ زيرا اگر پيامبرت را به من نشناسانى ، حجّت تو را نخواهم شناخت . خدايا ! حجّت خود را به من بشناسان؛ زيرا اگر حجّت خود را به من نشناسانى ، از دينت به كژراهه خواهم افتاد .

۱۴۳.امام رضا عليه السلامـ در زيارت قبور امامان عليهم السلام ـ :سلام بر جايگاههاى شناخت الهى ... ! هر كه ايشان را بشناسد ، خداى را شناخته است و هر كه ايشان را نشناسد ، خداى را نشناخته است .

صفحه از 343