اهل بيت عليهم السلام - صفحه 177

۱۵۸.كفاية الأثرـ به نقل از ابو سعيد خدرى ـ :پيامبر خدا صلى الله عليه و آله با ما نماز ظهر گزارْد و سپس چهره شريفش را به سوى ما گرداند و فرمود : «اى گروه اصحاب من! اهل بيت من در ميان شما، همچون كشتى نوح و باب حطّه در ميان بنى اسرائيل اند . پس از من، به اهل بيت من و امامان ره يافته از ذرّيه من چنگ در زنيد كه هرگز گم راه نشويد» .
گفته شد : اى پيامبر خدا! شمار امامانِ پس از تو ، چند است؟
فرمود : «دوازده تن از اهل بيت من» يا فرمود : «از عترت من» .

۱۵۹.امام على عليه السلام :ما باب حطّه هستيم و آن ، باب السلام است . هر كه به آن وارد شود ، نجات مى يابد و هر كه از آن كنار مانَد ، هلاك مى شود .

۱۶۰.امام على عليه السلام :هان ! علمى كه آدم آن را فرود آورد و هر آنچه پيامبران تا واپسينِ ايشان بدان ترجيح داده مى شوند ، در عترت خاتم پيامبران و رسولان قرار دارد . پس به كدام سو، شما را سرگردان كرده اند؟ و به كجا روانيد؟ اى منسوخ شدگان نسل اصحاب كشتى! اين ، نمونه آن چيزى است كه در ميان شماست . همان گونه كه نجات يافتگان از ميان آنان [با سوار شدن بر كشتى] نجات يافتند، همين طور كسى از شما نجات پيدا مى كند [كه بر گروه اهل بيت وارد شود]. ذمّه من، گرو [اين گفته ام ]است . واى بر كسى كه از اهل بيت روى گرداند . آنان در ميان شما، همچون اصحاب كهف اند و مَثَل آنان، چونان باب حطّه است . آنها دروازه سلامت اند در سخن
خداوند متعال : «اى كسانى كه ايمان آورديد ! پس همگى به سلامت وارد شويد و گام هاى شيطان را پيروى مكنيد» .

صفحه از 343