اهل بيت عليهم السلام - صفحه 19

۶.تفسير الطبرىـ به نقل از ابو هريره، از امّ سلمه ـ :فاطمه عليهاالسلام با ديگى نزد پيامبر صلى الله عليه و آله آمد كه در آن، كاچى درست كرده بود و آن را بر طبقى حمل مى كرد . فاطمه عليهاالسلام آن را در برابر پيامبر صلى الله عليه و آله نهاد . پيامبر صلى الله عليه و آله فرمود : «پسرعمو و دو پسرت كجايند؟» .
فاطمه گفت : در خانه اند .
پيامبر صلى الله عليه و آله فرمود : «آنها را صدا كن» .
فاطمه نزد على آمد و گفت : تو و دو پسرت ، [دعوت] پيامبر را اجابت كنيد .
پيامبر صلى الله عليه و آله هنگامى كه آنها را در حال آمدن ديد ، دستش را دراز كرد تا عبايى را كه بر بستر داشت ، بر گيرد . آن گاه عبا را پهن كرد و آنها را بر آن نشاند و سپس چهار طرف عبا را با دست چپ گرفت و آن را بر سر ايشان انداخت و با دست راست به درگاه پروردگارش اشاره كرد و فرمود : «اينان، اهل بيت اند . پس پليدى را از آنها دور كن و كاملاً پاكشان گردان» .

۷.تفسير الطبرىـ به نقل از حكيم بن سعد ـ :نزد امّ سلمه از على بن ابى طالب نام برديم . امّ سلمه گفت : آيه : «خداوند، خواسته است پليدى را تنها از شما اهل بيت بزدايد و شما را كاملاً پاكيزه گرداند» در باره او (على عليه السلام ) نازل شده است .
امّ سلمه گفت : پيامبر صلى الله عليه و آله به خانه من آمد و فرمود : «به هيچ كس اجازه ورود نده» . پس فاطمه عليهاالسلام آمد و من نتوانستم مانع از رفتن او نزد پدرش شوم . به دنبال او حسن عليه السلام آمد و نتوانستم از رفتن او نزد جدّ و مادرش جلوگيرى كنم . آن گاه حسين عليه السلام آمد و جلوى او را نيز نتوانستم بگيرم .
همه آنها بر گليمى گرد پيامبر صلى الله عليه و آله حلقه زدند و پيامبر خدا عبايى را كه بر دوش داشت ، بر آنها افكند و سپس فرمود : «اينان، اهل بيت من اند. خدايا! هر گونه پليدى را از آنها دور كن و كاملاً پاكشان گردان» . پس هنگامى كه بر گليم حلقه زده بودند، اين آيه نازل شد . گفتم: اى پيامبر خدا! من چه؟ به خدا سوگند ، پيامبر صلى الله عليه و آله نفرمود : آرى؛ بلكه فرمود : «تو در راه درست هستى» .

صفحه از 343