اهل بيت عليهم السلام - صفحه 23

۱۰.مسند ابن حنبلـ به نقل از شهر بن حوشب، از امّ سلمه ـ :پيامبر صلى الله عليه و آله به فاطمه فرمود : «همسر و دو پسرت را نزد من بياور».
او آنها را آورد . پيامبر صلى الله عليه و آله ، عباى فدكى خود را بر آنها افكند و سپس دستش را روى آنها گذاشت و فرمود : «بار خدايا! اينان، خاندان محمّدند . درود و بركات خود را بر محمّد و خاندان محمّد بفرست، كه تو ستوده و بزرگوارى» .
من عبا را كنار زدم تا همراه آنها در زير آن جاى گيرم ؛ ولى پيامبر صلى الله عليه و آله آن را از دست من كشيد و گفت : «تو در راه درست هستى» .

۱۱.تفسير الطبرىـ به نقل از شهر بن حوشب، از امّ سلمه ـ :پيامبر صلى الله عليه و آله نزد من بود و على ، فاطمه ، حسن و حسين عليهم السلام در خانه ما بودند . من براى آنان، سبوسابه ۱ تهيّه ديدم . آنها غذا خوردند و خوابيدند . پيامبر صلى الله عليه و آله عبا يا قطيفه اى (مَلافه اى) را بر آنها كشيد و سپس فرمود : «بار خدايا! اينان، اهل بيت من اند . هر گونه پليدى را از آنها دور كن و كاملاً پاكشان گردان» .

۱۲.الأمالى، طوسىـ به نقل از عبد اللّه بن مغيره، غلام امّ سلمه، در باره امّ سلمه همسر پيامبر صلى الله عليه و آله ـ :اين آيه : «خداوند، خواسته است پليدى را تنها از شما اهل بيت بزدايد و شما را كاملاً پاكيزه گرداند» در خانه او نازل شده است .
امّ سلمه گفت : پيامبر صلى الله عليه و آله به من دستور داد كسى را در پى على و فاطمه و حسن و حسين عليهم السلام بفرستم . چون آمدند ، پيامبر صلى الله عليه و آله على را با دست راست و حسن را با دست چپ و حسين را از جلو در آغوش گرفت و فاطمه را جلو پاى خود نشاند و
فرمود : «بار خدايا! اينان، خانواده و خاندان من اند. پس هر گونه پليدى را از آنها دور كن و كاملاً پاكشان گردان» . پيامبر صلى الله عليه و آله اين سخن را سه بار تكرار كرد . گفتم : پس من چه ، اى پيامبر خدا؟ فرمود : «تو به خواست خدا در راه درست هستى» .

1.واژه «سَخين» كه در متن عربى حديث آمده ، به معناى نوعى خورشت است كه از سبوس خيسانده تهيّه مى شود ؛ سَبوسابه .

صفحه از 343