اهل بيت عليهم السلام - صفحه 25

۱۳.مسند ابن حنبلـ به نقل از عطاء بن ابى رَباح ـ :كسى كه از امّ سلمه شنيده بود ، به من گفت كه امّ سلمه گفته است كه پيامبر صلى الله عليه و آله در خانه او بود كه فاطمه عليهاالسلام قابلمه اى آورد كه در آن ، كاچى ۱ بود و با آن، خدمت پيامبر صلى الله عليه و آله رسيد . پيامبر صلى الله عليه و آله به او فرمود : «همسر و دو پسرت را فرا بخوان» . امّ سلمه گفت : على و حسن و حسين آمدند و بر پيامبر صلى الله عليه و آله وارد شدند . آنها نشستند و از آن كاچى خوردند و اين، در حالى بود كه پيامبر صلى الله عليه و آله بر بسترش نشسته بود ، و اين بستر بر سكّويى بود . عبايى خيبرى زير پيامبر صلى الله عليه و آله قرار داشت .
من در اتاق، نماز مى خواندم كه اين آيه : «خداوند، خواسته است پليدى را تنها از شما اهل بيت بزدايد و شما را كاملاً پاكيزه گرداند» نازل شد . پيامبر صلى الله عليه و آله باقى مانده اين عبا را گرفت و آنها را با آن پوشاند . سپس دستش را بيرون آورد و با آن به آسمان ، اشاره كرد و فرمود : «بار خدايا! اينان، اهل بيت و خواصّ من اند . پس هر گونه پليدى را از آنها دور كن و كاملاً پاكشان گردان. بار خدايا! اينان، اهل بيت و خواصّ من اند . پس هر گونه پليدى را از آنها دور كن و كاملاً پاكشان گردان» . من سرم را به درون خانه (حياط) بردم و گفتم : آيا من هم با شما هستم ، اى پيامبر خدا؟ فرمود : «تو در راه درست هستى. تو در راه درست هستى» .

1.در متن عربى حديث ، «خَزيرة» آمده است كه يعنى : حريره گندم ؛ پوره گندم ؛ كاچى (ر . ك : منتهى الأرب : مادّه «خزر» ، لغت نامه دهخدا : واژه «خزيره») .

صفحه از 343