اهل بيت عليهم السلام - صفحه 271

3 / 1 ـ 6

محبوب ترين مردم نزد پيامبر صلى الله عليه و آله

۲۴۳.كشف الغمّةـ به نقل از امّ سلمه ـ :يك روز، پيامبر صلى الله عليه و آله نشسته بود كه فاطمه عليهاالسلام قابلمه اى آورد كه در آن، كاچى بود . پيامبر صلى الله عليه و آله فرمود : «على و دو پسرش كجايند؟».
فاطمه گفت : در خانه .
پيامبر صلى الله عليه و آله فرمود : «آنان را به پيش من بخوان» .
على عليه السلام در حالى كه حسن و حسين ، جلوى او بودند و فاطمه عليهاالسلامپيشاپيش آنها در حركت بود ، به سوى پيامبر صلى الله عليه و آله آمدند . پيامبر صلى الله عليه و آله همين كه آنها را ديد ، عباى خيبرى خود را كه بر بستر بود ، برداشت و خود را به همراه على و حسن و حسين و فاطمه با آن پوشاند و سپس فرمود : «خدايا! اينان، اهل بيت من و محبوب ترين مردم نزد من اند . پس پليدى را از آنها دور بدار و كاملاً پاكشان گردان» . در اين هنگام، خداوند، اين آيه : «خداوند خواسته است كه پليدى را فقط از شما اهل بيت بزدايد...» را نازل فرمود .

۲۴۴.امام على عليه السلام :مردى خدمت پيامبر صلى الله عليه و آله رسيد و گفت : اى پيامبر خدا! چه كسى نزد تو محبوب تر است؟
پيامبر صلى الله عليه و آله ـ در حالى كه من در كنارش بودم ـ فرمود : «اين و دو فرزندش و مادر فرزندانش . آنها از من اند و من از آنهايم . آنان در بهشت با من چنين اند» و دو انگشتش را به يكديگر چسباند .

۲۴۵.سنن الترمذىـ به نقل از جُميع بن عُمير تيمى ـ :با عمّه ام بر عايشه وارد شديم . از او پرسيدند : چه كسى نزد پيامبر صلى الله عليه و آله از همه محبوب تر بود؟
گفت : فاطمه .
گفتند : از مردان، چه كسى؟
گفت : همسرش كه تا آن جا كه من مى دانم، پيوسته روزه دار و شب زنده دار بود .

صفحه از 343