اهل بيت عليهم السلام - صفحه 283

۲۵۸.الأمالى، مفيدـ به نقل از هشام بن حسّان ـ :شنيدم كه ابو محمّد حسن بن على عليه السلام پس از بيعت مردم با او براى خلافت، سخنرانى كرد و فرمود : «ما حزب غالب خدا و عترت پيامبر خدا و از نزديكان اوييم ... . پس، از ما فرمان بريد كه فرمانبرى از ما واجب است ؛ زيرا فرمانبرى از ما به فرمانبرى از خداوند عز و جل و پيامبر او پيوسته است . خداوند مى فرمايد : «اى كسانى كه ايمان آورده ايد! خدا را اطاعت كنيد و پيامبر و اولو الأمر خود را اطاعت كنيد. پس چون در امرى اختلاف كرديد ، آن به خدا و پيامبر عرضه بداريد»«و اگر آن را به پيامبر و اولو الأمر خود ارجاع دهند، قطعا از ميان آنان، كسانى اند كه [حقيقت] آن را در مى يابند» » .

۲۵۹.امام حسين عليه السلامـ در سخنرانى خود ، خطاب به كسانى كه براى محاصره او به كربلا آمده بودند ـ :امّا بعد ، اى مردم! اگر شما تقوا در پيش گيريد و حق را براى اهلش بشناسيد ، خدا از شما خشنودتر خواهد گشت و ما خاندان محمّد به داشتن ولايت اين امر بر شما شايسته تريم از اين مدّعيانى كه از آن، بى بهره اند و در ميان شما به ظلم و تجاوز مى گردند، و اگر ما را خوش نمى داريد و اين حق را براى ما نمى شناسيد ، اين نظرِ شما ، جز آن چيزى است كه نامه هاى شما به من مى گويد و پيك هاى شما به من گفته اند . پس من از نزد شما بر مى گردم .

۲۶۰.امام زين العابدين عليه السلامـ در دعا ـ :و درود بفرست ـ بار خدايا ـ بر برگزيده آفريدگانت محمّد و خاندان برگزيده از مردمان پاكت و ما را شنواى ايشان و فرمانبر آنها ـ چنان كه دستور داده اى ـ قرار ده.

۲۶۱.امام باقر عليه السلامـ در باره آيه شريف :«اى كسانى كه ايمان آورده ايد! خدا را اطاعت كنيد و پيامبر و اولو الأمر خود را اطاعت كنيد»ـ :مقصود آيه، تنها ما هستيم . خداوند ، همه مؤمنان را دستور داده تا روز رستاخيز ، از ما فرمان برند .

صفحه از 343