اهل بيت عليهم السلام - صفحه 285

۲۶۲.الكافىـ به نقل از ابو بصير ـ :از امام صادق عليه السلام در باره آيه شريف : «خدا را اطاعت كنيد و پيامبر و اولو الأمر خود را اطاعت كنيد» پرسيدم . فرمود : «اين آيه در حقّ على بن ابى طالب و حسن و حسين عليهم السلام نازل شده است» .
به ايشان گفتم : مردم مى گويند : پس چرا نامى از على و اهل بيت او در كتاب خداوند عز و جل به ميان نيامده است؟
فرمود : «به آنها بگوييد : بر پيامبر صلى الله عليه و آله نماز نازل شد ، در حالى كه سه و چهار ركعت بودن آن از سوى خداوند، مورد تصريح قرار نگرفت و اين پيامبر صلى الله عليه و آله بود كه آن را براى مردم تفسير كرد . نيز زكات بر پيامبر صلى الله عليه و آله نازل شد و تصريح نشد كه در هر چهل درهم ، يك درهم زكات بدان تعلّق مى گيرد و پيامبر صلى الله عليه و آله ، آن را براى مردم تفسير فرمود. نيز حج بر پيامبر صلى الله عليه و آله نازل شد و گفته نشد : هفت بار طواف كنيد و خود پيامبر ، اين حقيقت را براى آنها باز گفت و آيه : «خدا را اطاعت كنيد و پيامبر و اولو الأمر خود را اطاعت كنيد» نازل شد كه در حقيقت در حقّ على ، حسن و حسين نازل شده است» .

۲۶۳.امام صادق عليه السلامـ در باره اين سخن خداوند :«اى كسانى كه ايمان آورده ايد! خدا را اطاعت كنيد و پيامبر و اولو الأمر خود را اطاعت كنيد»ـ :اولو الأمر ، همان امامان از اهل بيت پيامبر خدا صلى الله عليه و آله اند .

۲۶۴.الزهد ، حسين بن سعيدـ به نقل از ابن ابى يعفور ـ :بر امام صادق عليه السلام وارد شدم ، در حالى كه گروهى از اصحابش نزد ايشان بودند . به من فرمود : «... اى پسر ابو يعفور! خداوند عز و جل كسى است كه دستور داده از او و پيامبر و اولو الأمرى فرمان برند كه همان اوصياى پيامبر صلى الله عليه و آله هستند . اى پسر ابو يعفور! ما حجّت هاى خداونديم در ميان بندگان و گواهان او در ميان خلقش و امينان او در زمينش و خزانه داران دانش او و دعوتگران به سوى راهش كه بدان عمل هم مى كنيم . پس كسى كه از ما فرمان برد ، از خدا فرمان برده است و كسى كه از ما نافرمانى كند ، از خدا نافرمانى كرده است» .

صفحه از 343