اهل بيت عليهم السلام - صفحه 69

۴۹.فضائل الصحابة، ابن حنبلـ به نقل از شدّاد بن عبد اللّه ـ :از واثلة بن اسقع شنيدم هنگامى كه سر حسين بن على عليه السلام را آوردند و مردى از اهالى شام ، واثله را ديد ، خشمگين شد و [به مرد شامى] گفت : به خدا سوگند ، من همچنان تا به هميشه على ، حسن ، حسين و فاطمه عليهم السلام را پس از شنيدن سخنانى كه پيامبر صلى الله عليه و آله در حقّ ايشان در خانه امّ سلمه گفت ، دوست مى دارم .
واثله گفت : روزى در خانه امّ سلمه خدمت پيامبر خدا صلى الله عليه و آله رسيدم . در اين هنگام، حسن عليه السلام رسيد و پيامبر صلى الله عليه و آله او را بر ران راستش نشاند و بوسيدش . سپس حسين عليه السلام آمد و او را بر ران چپش نشاند و او را نيز بوسيد . در پى آنها فاطمه عليهاالسلام آمد و پيامبر صلى الله عليه و آله او را در برابر خود نشاند . پيامبر صلى الله عليه و آله پس از آن ، على عليه السلام را خواند و على نيز آمد و پيامبر صلى الله عليه و آله كسايى خيبرى بر آنها افكند ـ انگار كه هم اينك آن را مى بينم ـ و سپس فرمود : «خداوند، خواسته است پليدى را تنها از شما اهل بيت بزدايد و شما را كاملاً پاكيزه گرداند» .
من به واثله گفتم : «رجس» چيست؟
گفت : ترديد در وجود خداوند عز و جل .

۵۰.مسند أبى يعلىـ به نقل از واثلة بن اسقع ـ :پيامبر صلى الله عليه و آله على عليه السلام را در سمت راست و فاطمه عليهاالسلام را در سمت چپ و حسن و حسين عليهماالسلام را در برابر خود نشاند و جامه اى بر آنها پوشاند و فرمود : «خدايا! اينان ، اهل بيت من اند و اهل بيت من به سوى تو
آمده اند ، نه به سوى آتش» .

صفحه از 343