اهل بيت عليهم السلام - صفحه 75

۵۷.امام على عليه السلام :در خانه امّ سلمه بر پيامبر خدا صلى الله عليه و آله وارد شدم و اين آيه نازل شده بود : «خداوند، خواسته است پليدى را تنها از شما اهل بيت بزدايد و شما را كاملاً پاكيزه گرداند» . پس پيامبر خدا صلى الله عليه و آله فرمود : «اى على! اين آيه در حقّ تو و دو نوه ام و امامانِ از نسل تو، نازل شد» .

۵۸.امام حسن عليه السلام :چون آيه تطهير نازل شد ، پيامبر خدا صلى الله عليه و آله ما را در عبايى خيبرى كه از آنِ امّ سلمه بود، گرد آورد و فرمود : «بار خدايا! اينان ، اهل بيت و عترت من اند . پس هر گونه پليدى را از آنها دور كن و كاملاً پاكشان گردان» .

۵۹.امام حسن عليه السلامـ به هنگام شهادت امام على عليه السلام ، در سخنرانى اى پس از حمد و ثناى الهى ـ :منم فرزند مژده دهنده و بيم دهنده و فرزند كسى كه با اذن خدا به سوى او فرا مى خواند . منم فرزند آن چراغ پرتو افشان . من از اهل بيتى هستم كه جبرئيل به سوى ما نازل مى شد و از نزد ما اوج مى گرفت . من از اهل بيتى هستم كه خداوند ، هر گونه پليدى را از آنها دور كرده و كاملاً پاكشان گردانيده است» .

۶۰.امام حسن عليه السلامـ در بيان اين سخن خداوند :«خداوند، خواسته است پليدى را تنها از شما اهل بيت بزدايد و شما را كاملاً پاكيزه گرداند»ـ :چون آيه تطهير نازل شد ، پيامبر خدا صلى الله عليه و آله من و برادرم و مادرم و پدرم را گرد آورد و ما و خودش را با عبايى خيبرى كه از
آنِ امّ سلمه بود، پوشاند . اين ، در خانه امّ سلمه و در روزى بود كه پيامبر صلى الله عليه و آله به خانه او مى رفت . پس پيامبر صلى الله عليه و آله فرمود : «خدايا! اينان، اهل بيت ، خاندان و عترت من اند . پس هر گونه پليدى را از آنها دور كن و كاملاً پاكشان گردان» .
امّ سلمه ـ كه خداوند از او خشنود باد ـ گفت : اى پيامبر خدا! آيا من هم همراه ايشان زير عبا بيايم؟
پيامبر صلى الله عليه و آله به او فرمود : «خداوند بر تو رحمت آورَد! تو در راه درست هستى و به سوى درستى، روانى و من چه قدر از تو خشنودم ؛ ولى اين ، به من و ايشان اختصاص دارد» .

صفحه از 343