اهل بيت عليهم السلام - صفحه 79

۶۴.تفسير الطبرىـ به نقل از ابو ديلم ـ :على بن الحسين (زين العابدين عليه السلام ) به مردى از شاميان فرمود : «آيا در سوره احزاب خوانده اى كه : «خداوند، خواسته است پليدى را تنها از شما اهل بيت بزدايد و شما را كاملاً پاكيزه گرداند» ؟» .
آن مرد گفت : آيا شما ، آنانيد؟
فرمود : «آرى» .

۶۵.الأمالى، صدوقـ به نقل از ابو نعيم ، در يادكرد اتّفاقاتى كه براى اهل بيت عليهم السلام در شام رخ داد ـ :گروهى كه همراه اسيران كربلا رفته بودند... ، براى من روايت كردند كه : چون به دمشق وارد شديم ، زنان و اسيران را در روز روشن و با روى باز وارد كردند . جفاكاران شامى گفتند : اسيرانى به اين نيكويى نديده ايم . شما كيستيد؟
سكينه دختر حسين عليه السلام گفت : ما اسراى خاندان محمّديم .
آنها بر سكّوى مسجد ، جايى كه اسرا را نگاه مى داشتند ، نگاه داشته شدند ، در حالى كه على بن الحسين (زين العابدين) عليه السلام كه در آن هنگام جوانى بود ، در ميان آنها حضور داشت . پيرمردى از شاميان نزد آنها آمد و گفت : ستايش، خدايى را كه شما را كشت و نابود كرد و شاخ فتنه را بريد! و از نكوهش آنها كوتاهى نكرد .
چون سخن پيرمرد تمام شد ، على بن الحسين عليه السلام به او فرمود : «آيا كتاب خدا را خوانده اى؟» .
گفت : آرى .
فرمود : «آيا اين آيه : «بر اين رسالت ، مزدى از شما جز دوست داشتن خويشاوندان نمى خواهم» را خوانده اى؟».
گفت : آرى .
فرمود : «ما همانهاييم» .
سپس فرمود : «آيا اين آيه : «و حقّ خويشاوندان را ادا كن» را خوانده اى؟».
گفت : آرى .
فرمود : «ما همانهاييم».
سپس فرمود : «آيا اين آيه : «خداوند، خواسته است پليدى را تنها از شما اهل بيت بزدايد و شما را كاملاً پاكيزه گرداند» را خوانده اى؟» .
گفت : آرى .
فرمود : «ما همانهاييم» .
در اين جا مرد شامى ، دست خود را به آسمان برد و سه بار گفت : خدايا! به درگاه تو توبه مى كنم . خدايا! از دشمن خاندان محمّد و قاتلان اهل بيت محمّد به درگاه تو برائت مى جويم .
من قرآن را خوانده بودم ؛ ولى تا امروز، اين حقايق را در نيافته بودم .

صفحه از 343