اهل بيت عليهم السلام - صفحه 81

۶۶.تفسير القمّىـ به نقل از ابو جارود، در باره اين سخن خداى متعال :«خداوند، خواسته است پليدى را تنها از شما اهل بيت بزدايد و شما را كاملاً پاكيزه گرداند»ـ :امام باقر عليه السلام فرمود: «اين آيه در حقّ پيامبر خدا صلى الله عليه و آله ، على بن ابى طالب ، فاطمه ، حسن و حسين عليهم السلام نازل شده است . نزول اين آيه در خانه امّ سلمه همسر پيامبر صلى الله عليه و آله بود. پيامبر خدا صلى الله عليه و آله ، على و فاطمه و حسن و حسين را فرا خواند و عبايى خيبرى بر روى آنها كشيد و خود به همراه آنها زير عبا رفت و سپس فرمود : خدايا! اينان، همان اهل بيت من اند كه آن وعده ها را در حقّ ايشان دادى. خدايا! هر گونه پليدى را از آنها دور بدار و كاملاً پاكشان گردان . اين آيه نازل شد . امّ سلمه گفت : من هم با ايشانم، اى پيامبر خدا!
پيامبر صلى الله عليه و آله فرمود : مژده باد تو را، اى امّ سلمه! تو به سوى درستى، روانى » .
زيد بن على بن الحسين عليه السلام گفته است : نادانانى از مردم، گمان مى كنند كه مقصود خداوند از اين آيه ، همسران پيامبر صلى الله عليه و آله اند . اينان دروغ گفته اند و مرتكب گناه شده اند . اگر مقصود خداوند از اين آيه ، همسران پيامبر صلى الله عليه و آله بود ، مى فرمود : «ليذهب عنكنّ الرجس و يطهّركنّ تطهيرا» ، و كلام در سياق تأنيث مى آمد، چنان كه در اين آيات : «وَ اذْكُرْنَ مَا يُتْلَى فِى بُيُوتِكُنَّ ؛ آنچه را در خانه هايتان تلاوت مى شود ، ياد كنيد» ، «وَ لَا تَبَرَّجْنَ ؛ زينت هاى خود را آشكار مكنيد» ، «ولَسْتُنَّ كَأَحَدٍ مِّنَ النِّسَآءِ ؛ شما همانند ديگر زنان نيستيد» آمده است .

۶۷.امام صادق عليه السلامـ در حديثى طولانى ـ :مقصود از آيه : «خداوند، خواسته است پليدى را تنها از شما اهل بيت بزدايد و شما را كاملاً پاكيزه گرداند» ، على ، حسن و حسين و فاطمه عليهم السلام بودند . پيامبر خدا صلى الله عليه و آله آنها را در خانه امّ سلمه زير عبايى قرار داد و سپس
فرمود : «خدايا! هر پيامبرى خانواده اى و گنجينه اى نفيس دارد و اينان اهل بيت و گنجينه نفيس من اند» .
امّ سلمه گفت : آيا من از اهل بيت تو نيستم؟
پيامبر صلى الله عليه و آله فرمود : «تو به سوى درستى روانى ؛ ولى اهل بيت و گنجينه نفيس من، اينان اند» .

صفحه از 343