اهل بيت عليهم السلام - صفحه 83

۶۸.معانى الأخبارـ به نقل از ابو بصير ـ :به امام صادق عليه السلام گفتم : خاندان محمّد صلى الله عليه و آله ، چه كسانى اند؟
فرمود : «نسل او» .
گفتم : اهل بيت او ، چه كسانى اند؟
فرمود : «امامانِ وصىّ» .
گفتم : عترت او كيان اند؟
فرمود : «اصحاب كسا» .
گفتم : امّت او چه كسانى اند؟
فرمود : «مؤمنانى كه به آنچه از نزد خداوند عز و جل آمده است ، باور دارند و به دو چيز گران سنگى چنگ در مى زنند كه مأمور چنگ زدن به آن دو هستند؛ يعنى : كتاب خدا و عترت پيامبر صلى الله عليه و آله كه همان اهل بيت او هستند ؛ كسانى كه خداوند، هر گونه پليدى را از آنها دور كرده و كاملاً پاكشان گردانيده است و اين دو ، پس از پيامبر خدا صلى الله عليه و آله ، جانشينان بر امّت اند» .

۶۹.علل الشرائعـ به نقل از عبد الرحمان بن كثير ـ :به امام صادق عليه السلام گفتم : مقصود خداوند از اين آيه : «خداوند، خواسته است پليدى را تنها از شما اهل بيت بزدايد و شما را كاملاً پاكيزه گرداند» چيست؟
فرمود : «اين آيه در حقّ پيامبر صلى الله عليه و آله ، امير مؤمنان ، حسن ، حسين و فاطمه عليهم السلام نازل شده است. چون خداوند عز و جل جان از پيامبرش ستاند ، امير مؤمنان آمد و در پى او، حسن و سپس حسين . سپس تأويل اين آيه به ميان آمد : «به حكم كتاب خدا ، خويشاوندان به يكديگر سزاوارترند» و اين، در حالى بود كه على بن الحسين (زين العابدين) عليه السلام امام بود ، و سپس در فرزندان امام و وصىّ او جريان يافت. اطاعت از آنها اطاعت از خدا و سركشى از آنها سركشى از خداوند عز و جل است» .

صفحه از 343